Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Auto kan zelf beter rijden dan bestuurder.
DELFT - Auto's kunnen veel meer taken van de bestuurder overnemen dan nu het geval is. Dat stelt Bart van Arem woensdag in zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft. „Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.”

„Er komen steeds meer systemen beschikbaar die rijtaken van de bestuurder ondersteunen”, zegt Van Arem. De cruisecontrol is het bekendste voorbeeld, maar er zijn ook technieken die de automobilist waarschuwen als hij bijvoorbeeld onbedoeld buiten zijn rijstrook dreigt te belanden.

Volgens Van Arem zien mensen wel het nut in van waarschuwingssystemen, maar zijn ze er huiverig voor om rijtaken aan een computer over te laten. „Opvallend is wel dat de acceptatie van deze systemen toeneemt als mensen er eenmaal mee gereden hebben”, aldus de hoogleraar.

Van Arem voorspelt dat auto's de komende jaren steeds 'intelligenter' worden en uiteindelijk wellicht zichzelf kunnen besturen. „Het uiteindelijke perspectief bestaat uit vervoersvormen waarin de auto zelf kan rijden.” Daarvoor moeten voertuigen onderling kunnen communiceren en met systemen langs de kant van de weg.

Dergelijk intelligente transportsystemen kunnen de komende tien tot vijftien jaar het aantal files halveren, voorspelt Van Arem. Ook kunnen zij volgens de wetenschapper bijdragen aan een daling van het aantal verkeersdoden met een kwart, en aan een vermindering van de luchtvervuiling en CO2-uitstoot.

---

Daar zullen veel mensen niets in zien, maar ik denk dat Van Arem nauwelijks iets nieuws brengt.
Openbaarvervoer zoals we het nu doen is trekken aan een dood paard.
Volgens mij moet NS alleen nog maar op hoofdlijnen rijden en zo spoedig mogelijk afstand nemen van de huidige railtechniek. Het vervoer op regionaal en lokaal niveau moet meer individueel ingericht worden waarbij de voertuigen niet meer in eigendom zijn bij de vervoersmaatschappijen maar particulier eigendom net zoals de auto nu.
Alleen moet het Rijk, Provincie en Gemeente de wegen aanleggen en een systeem van verkeersgeleiding daarbij (laten)exploiteren.
Natuurlijk moet de belasting en accijns druk op de 'auto' in evenredigheid gebracht worden met de werkelijke kosten die de overheden voor de bereidstelling moeten maken.