Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Zuiderzeelijn
Ik blijf van mening dat bij de Zuiderzeelijn afscheid genomen moet worden van de conventionele spoorbouw techniek ten faveure van de magneetzweeftechniek.

In anderhalf uur van Amsterdam naar bijvoorbeeld Hamburg, dat is wat de magneetzweeftechniek biedt.
Vliegen gaat wel sneller, alleen het duurt toch langer en kost veel meer.
Ook ten opzichte van de conventionele railtechniek zijn er voordelen. In de eerste plaats ook vanwege de korte reistijden en de snellere optrek en afrem tijden, maar ook vanwege de totale kosten van zo'n systeem.
In tegenstelling tot conventioneel spoor is het in principe een verslijtvrij systeem, dat is niet eenvoudig in exploitatie en milieukosten zichtbaar te maken.
Ook de aanleg van zo'n lijn kan in principe goedkoper zijn dan een conventionele lijn. Dat komt enerzijds omdat de optredende puntlasten lager zijn en anderszijds omdat bij de bouw relatief weinig verstoring plaatsvindt van het trace gebied en er volop gebruik gemaakt kan worden van gestandariseerde bouwelementen.
Lagere puntlasten betekend lichtere en goedkopere constructies. Minder verstoring van het trace gebied betekend minder onteigeningskosten.
Daarnaast zijn minder geluidswerende maatregelen nodig. Dat is niet alleen een kostenvoordeel, maar ook een esthetisch voordeel.