Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Britse richtlijn: respect voor bekering
LONDEN - Als moslims christen willen worden, of andersom, moet hun omgeving dat respecteren, zonder hen lastig te vallen. Dat heeft een Brits overlegorgaan van christenen én moslims uitgesproken.

Het Christian-Muslim Forum heeft deze week richtlijnen gepresenteerd voor wie het eigen geloof wil verbreiden. Dat mag eerlijk en met overtuiging gebeuren, maar zonder de ander of zijn ideeën belachelijk te maken, en zonder manipulatie of dwang.

,,Het kan ons pijn doen wanneer mensen die wij kennen en liefhebben, ervoor kiezen ons geloof los te laten, maar wij zullen hun besluit respecteren en hen niet dwingen te blijven of achteraf lastigvallen'', luidt de laatste van tien gedragslijnen.

De negende roept op ook oog te hebben voor het ,,verlies'' dat aan de andere kant wordt gevoeld wanneer iemand tot jouw geloof overgaat.

Een van de bedenkers is Andrew Smith, die ervaring heeft als jeugdevangelist in Birmingham, in wijken met veel moslims. Zijn werk was vaak ,,fascinerend en stimulerend'', maar zijn geloof uitdragen lukte niet altijd zonder dat de toon ,,agressief'' en ,,defensief'' werd, vertelt hij aan persbureau Ekklesia. Daarom leken richtlijnen hem verstandig.

De richtlijnen reppen niet van een 'dialoog' waarin je ook bereid moet zijn je eigen waarheid ter discussie te stellen. ,,Wij getuigen en verkondigen ons geloof niet alleen met woorden, maar ook met onze houding, daden en levensstijl'', zegt de eerste richtlijn. En de zevende: ,,We zullen duidelijk en eerlijk over ons geloof spreken, ook wanneer dat ongemakkelijk of controversieel is.''

Het eigen geloof verbreiden moet in alle openheid gebeuren, zonder materiële lokkertjes, zonder dwang (vooral ten opzichte van kinderen, jongeren en kwetsbare volwassenen) en zonder misbruik te maken van iemands persoonlijke nood.

,,Wij kunnen mensen niet bekeren, dat kan alleen God. In ons taalgebruik en onze werkwijze moeten we onderkennen dat de geloofskeuze van mensen allereerst een zaak is tussen henzelf en God'', aldus het forum.

In een reactie zegt ds. Cees Rentier de meeste punten te herkennen in de houding die de stichting nu al aanneemt naar moslims. Hij is directeur van Evangelie & Moslims, dat het contact zoekt met moslims om te getuigen van het evangelie. ,,Het zou mooi zijn als moslims dezelfde houding ook naar christenen hebben, al zal ik dat niet van hen eisen.'' Elkaar herkennen in het willen getuigen van je geloof draagt volgens hem in ieder geval bij aan verbetering van de onderlinge relaties.

---

Dan zullen ze toch eerst de koran moeten herschrijven:

5:51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden.
Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.’

9:29 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.’

2:193 En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is **en de godsdienst alleen voor Allah wordt**. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.


Er zal best nog wel meer 'leuks' te vinden zijn in de koran, maar dit is al genoeg om te weten dat de Britse richtlijn op voorhand verloren moeite is.