Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Toch onderzoek naar ander beveiligingssysteem
DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of een alternatief spoorbeveiligingssysteem op het traject van de hogesnelheidstrein HSL-Zuid moet komen in plaats van het ERTMS-systeem. Dat schrijft hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei van dit jaar de uitkomst van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Het is het zoveelste fase in het HSL-drama. Acht jaar geleden begon de aanleg van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs. De eerste treinen zouden in april 2007 gaan rijden.

---

Tsja, als je ambtenaren op de stoel van ingenieur en aannemer zet...
De aanleg van de HSL heeft een veelvoud gekost van wat de Betuwelijn kostte, de exploitatie van de HSL gaat ons ook nog veel extra geld kosten.

De Betuwelijn heeft de afgelopen jaren min of meer als katvanger gediend voor de hoge kosten overschrijdingen bij de HSL. Inmiddels draait de Betuwelijn na de aanvankelijk ook zeer moeilijke periode nu redelijk en kan daarom niet langer de katvanger rol spelen. Het gevolg is dat we nu vaker dit soort berichten over de HSL zullen horen.

Mede ook door de veranderende economische omstandigheden zal de focus van de berichtgeving betreffende de HSL m.i. langzaam verschuiven naar vragen over de validiteit van de toenmalige besluiten omtrent het gekozen tracé met daarbij Schiphol als eindpunt.
Maar dat maakt Balkenende toch niet meer mee.