Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Openbaarvervoer...amehoela...
We investeren miljoenen, beter gezegd miljarden, in openbaarvervoer. En wat brengt
het ons? niets dan ellende! Het is een sprookje dat dit in de toekomst anders zal
zijn.
NS rekent tot op 2 decimalen de vertrektijden uit, ze kunnen het soms niet eens in uren voor de komma waar maken.
Als er een paar bomen omvallen rest ze niet anders dan de Jaarbeurs in Utrecht in te richten als noodopvang voor gestrandde reizigers, waar de rest van de reizigers op de kleine stations ook al niets aan heeft.
Als je dan ook nog het marktaandeel van NS in de totale vervoersmarkt in de orde van grootte van 10% bekijkt is het een schande dat de automobilist door belasting, accijns en straks rekeningrijden zo zwaar gepakt wordt.
Over het parkeergeld en eventuele boetes heb ik het nog maar even niet.
Ik vindt dus dat het openbaarvervoer terug in zijn hok moet: als overheid bepaal je waar de gemeenschap openbaarvervoer organiseert en richt daar de benodigde (taak) organisaties voor in, niks commercieel geneuzel.
In dat plaatje rijdt NS, als taakorganisatie van de Rijksoverheid, alleen nog op hoofdlijnen. Het overige openbaarvervoer moet door de provincies en gemeenten opgetuigt worden naar behoefte.
Natuurlijk moet er daarbij een modus gevonden worden om de automobilist in de 'dunne'openbaarvervoers gebieden in financiele zin tegemoet te komen.