Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
ProRail
DEN HAAG - De beheerder van het spoorwegnet ProRail moet de termijnen die te maken hebben met de aanvraag en verdeling van de capaciteit voor de jaardienstregeling nakomen.

Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) donderdag na onderzoek van een klacht van NS Reizigers (NS).

NS beklaagde zich erover dat ProRail verschillende termijnen heeft overschreden, waardoor de spoorvervoerder zegt benadeeld te zijn. De NMa is het hiermee eens.

Overschrijding van deze termijnen kan nadelige gevolgen hebben voor de bedrijfsprocessen van de NS, zoals de planning van het spoorboekje, de communicatie naar klanten en reizigersorganisaties, de herplanning van roosters voor personeel en herplanning van materieel, aldus de mededingingswaakhond.

---

Dus krijgt ProRail een boete, zoals reeds eerder is geschied in soortgelijke zaken tussen de spoorwegondernemingen Syntus, Arriva en Veolia enerzijds en ProRail anderzijds.

ProRail is echter een bedrijf van Rijkswaterstaat, de boete belandt dus indirect bij de belastingbetaler.
In netjes Nederlands heet dat 'de kluit belazeren'...

De dorps politici van Emmeloord leren wel van het project 'de deel' , maar moeten nog veel leren voordat ze aan de slag kunnen op landelijk niveau en de geld bedragen die daar aan de orde zijn.