Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Meer treinen?
Een treinstation is en blijft een plaats waar je uiteindelijk niet moet zijn, met welke trein je dat ook doet.
Meer reizigers betekend derhalve meer mensen die met een omweg reizen, dat is aantoonbaar een verkeerde manier van doen.

De oplossing moet m.i. gevonden worden in drie richtingen:

1. stabiliseren aantal inwoners.

Een kind kan begrijpen dat je niet jaar voor jaar het aantal woningen ter grote van een kleine stad er bij kan bouwen zonder teben een groot ruimte tekort aan te lopen, over de eeuwige ?grafrechten van een moslim nog maar niet te spreken.
Recentelijk is in het nieuws geweest dat Nederland al reeds meer dan vier keer groter landoppervlak nodig heeft voor zijn bestaan dan Nederland heeft. Het is gemakkelijk gezegd dat het wel een tandje minder kan, en misschien is dat ook zo. Maar laten we dan eerst maar eens uitzoeken hoe en wat...

2. betere structuur in ruimtelijke ordening. (woon/werkverkeer)

Zolang het aantal inwoners stijgt loop je met infrastructuur altijd achter de feiten aan.
De aanleg van een spoorlijn vergt vele jaren van voorbereiding, de uiteindelijke uitvoering nog eens pakweg 5 jaren.

3. meer reizen van deur tot deur.

Het betekent dat een trein alleen nog voor de langere afstand
(> 100 á 200 km km)geschikt is, vooropgesteld dat de gemiddelde reissnelheid drastisch hoger is dan nu het geval is.
De huidige railtechniek kan niet efficient aan die eisen voldoen.
De individuele voertuigtechniek (de auto) zal, m.b.v. geautomatiseerde communicatiemiddelen en computers in voertuigen en langs de wegen, dat wel kunnen.
Het betekent dat investeringen in het huidige openbaarvervoer concept van railgebonden verkeer weggegooit geld is.