Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Brussel wil meer concurrentie op spoor
BRUSSEL - Er moet meer concurrentie komen op de spoorwegmarkt. Wanneer bedrijven makkelijker toegang krijgen tot het spoor, hebben passagiers en vrachtvervoerders meer keuzes en een betere dienstverlening.

Dat staat in voorstellen die eurocommissaris Siim Kallas (Transport) vrijdag heeft gepresenteerd.
Zijn plan voorziet echter niet in een verplichte scheiding van spoorwegmaatschappijen en netwerkbeheerders.

Frankrijk en Duitsland hebben zich steeds verzet zich tegen een vergaande liberalisering van het spoor.
Kallas wil wel dat lidstaten meer investeren in het spoor. Ook wil hij de rol van nationale toezichthouders versterken.

---

Daar in Brussel hebben ze het nog steeds niet begrepen. Er is nog steeds maar 1 set rails, en die moet je zo efficiënt mogelijk gebruiken. Commerciële gebruikers versnipperen het alleen maar, als ze de kans kregen zou iedere maatschappij een andere spoorbreedte gaan gebruiken.

Vele jaren gelden, toen de NS is ontstaan uit de samenvoeging van Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij en de
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, was economie één van de factoren die daar een rol in speelde.
Ideologie was een andere factor.

Het laat zich aan zien dat er dien aangaande weinig veranderd is, alleen heeft de Brusselse ambtenaar kennelijk geen weet van die geschiedenis.