Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Verouderde wagon bij Borne had gebroken wielb
De goederentrein bij Borne in Twente is begin deze maand ontspoord doordat een wielband onder een wagon was gebroken. Goederenwagons met wielbanden worden sinds 2011 al niet meer aangeschaft.

Vanaf 2020 rijdt dit type wagons niet meer in treinen die harder gaan dan 80 kilometer per uur, zo is in Europees verband afgesproken.

Dat antwoordt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur maandag op Kamervragen van de SP over de ontsporing.

Mansveld kan zich de zorgen over het incident voorstellen, zegt zij, maar ze komt niet terug op haar voornemen om in de toekomst meer goederenvervoer richting Oost-Europa over dezelfde spoorlijn af te wikkelen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport is nog niet klaar met het onderzoek naar de oorzaak van de ontsporing. Op last van de inspectie worden nu alle wagons met wielbanden gecontroleerd op de staat van die constructie.

Mocht blijken dat dergelijke wagons te zeer verouderd zijn, dan moeten in Europees verband nieuwe afspraken over goederentreinen worden gemaakt.

---

Wat in dit bericht niet naar voren komt is dat wielbanden sinds jaar en dag bij de spoorwegen ingebruik zijn, en dat er streng werd gecontroleerd op losse wielbanden.
Dit ongeval doet vermoeden dat de controle daarop is verslap, en misschien wel bijna geheel is verdwenen.
Het is ook een beetje suggestief om te schrijven dat 'Goederenwagons met wielbanden worden sinds 2011 al niet meer aangeschaft', het is gewoon zo dat ze minstens nog tot 2020 gebruikt zullen worden.
Bovendien is de maximumsnelheid van het type wagen dat de ontsporing veroorzaakte waarschijnlijk 80 km/h, wat voor de meeste 2-assige wagens geldt.

In de jaren '70 van de vorige eeuw, toen werkte ik nog bij NS, werd die controle gedaan door wat genoemd werd een wagenmeester. Die liep voor vertrek van een gereedstaande goederentrein aan weerskanten langs de gehele trein. Hij gebruikte een hamer waarmee hij door op de wielband te slaan aan de klank kon horen of een wielband los zat.
Naast controle op losse wielbanden werd tevens de werking van het remsysteem getest.

Nou ja, weet die nieuwsschrijvert veel...