Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Pensioenfondsen moeten zelf naar de klant
DEN HAAG (AFN) - De onrust over de pensioenen heeft het geringe pensioenbewustzijn onder Nederlanders pijnlijk blootgelegd. Verschillende partijen werken daarom aan een plan om dit vanaf volgend jaar te verbeteren. ,,Pensioenfondsen moeten dat zelf doen’’, zegt merk- en communicatiespecialist Andy Mosmans. ,,Ze zijn gewoon verplicht om hun achterban continu te informeren.''

Volgens Mosmans moeten pensioenfondsen niet collectief naar buiten treden en zich ook niet verschuilen achter andere partijen. ,,Ze moeten gewoon naar de klant toegaan en vragen of ze kunnen helpen.'' Fondsen hebben te weinig nagedacht over hoe ze moeten communiceren met klanten. ,,Het ging lange tijd goed met de pensioenfondsen, waardoor er weinig aandacht was voor de klant.''

CentiQ, wijzer in geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën om de consument te informeren over geldzaken, werkt sinds november met experts aan een plan om het pensioenbewustzijn in Nederland snel te vergoten. De experts zijn van onder meer het Verbond van Verzekeraars, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Algemene Pensioen Groep (APG), Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen, Stichting Pensioenkijker, het Nibud en de Consumentenbond.

Nieuwe website

Consumenten kunnen vanaf 6 januari ook terecht op de website mijnpensioenoverzicht.nl voor een overzicht van hun pensioenaanspraken en AOW. De nieuwe website, een initiatief van Stichting Pensioenregister, laat bovendien zien waar het pensioen is opgebouwd en waar mensen terecht kunnen voor meer informatie. Degenen die daar gebruik van willen maken, moeten zich wel eerst registreren bij DigiD, een inlogcode voor de overheid.

,,Wij denken met de pensioenfondsen mee’’, zei een woordvoerder van CentiQ, Wijzer in geldzaken. ,,Gezamenlijk spreken we namelijk een breder publiek aan.'' Onzin, vindt Mosmans. ,,Daarmee tonen ze angst. Het zijn allemaal partijen die niet bekend zijn bij de mensen. De fondsen moeten zichzelf op een enthousiaste manier tonen aan de klant.''

Niet pensioenbewust genoeg

Ook volgens de AFM, die toezicht houdt op de informatieverstrekking door pensioenfondsen, zijn Nederlanders niet pensioenbewust genoeg. ,,Maar ook de complexiteit van de pensioenregeling maakt het voor de fondsen moeilijker om die uit te leggen aan de achterban’’, zei een woordvoerster.

De toezichthouder liet verder weten dat de informatieverstrekking door pensioenfondsen over het algemeen redelijk goed gaat. De AFM deed kort geleden samen met De Nederlandsche Bank (DNB) een oproep aan de fondsen om hun deelnemers zo snel mogelijk te informeren over mogelijke kortingsmaatregelen. ,,Dat hebben ze goed opgepakt’’, aldus de woordvoerster.

Ook DNB hecht veel waarde aan communicatie door pensioenfondsen. Volgens DNB zijn veel deelnemers de laatste maanden er bijvoorbeeld achter gekomen dat hun pensioen minder is dan zij dachten. ,,Pas nu realiseren zij zich dat ze zelf ook risico’s lopen. Pensioenfondsen zullen dan ook nadrukkelijker moeten communiceren dat onvoorwaardelijke rechten weliswaar in hoge mate, maar niet volledig zeker zijn.''

---

Daar ligt ook zeker wel een gebrek van de vakbonden. Zij hadden hun leden dat beter onder de aandacht moeten brengen, i.p.v. alleen maar te strijden voor loonsverhoging.
Ze noemden ook altijd wel de secundaire arbeidsvoorwaarden, maar het belang van een goed pensioen werd onvoldoende onder de aandacht gebracht.