Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Consortium sleept megaopdracht A15 binnen
NIEUWEGEIN - Bouwbedrijf Ballast Nedam neemt samen met branchegenoten John Laing, Strabag en Strukton een deel van de A15 op de schop.
De groep, die samenwerkt onder de naam A-Lanes A15, heeft daartoe een contract gekregen van Rijkswaterstaat ter waarde van circa 1,5 miljard euro.

Dat heeft Ballast Nedam dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om een van de grootste projecten van Rijkswaterstaat ooit.
Het project behelst het tracé Maasvlakte - Vaanplein. A-Lanes A15 neemt het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van de snelweg op zich. De Britse projectontwikkelaar John Laing heeft een aandeel van 28 procent in A-Lanes A15.

Ballast Nedam, Strabag en Strukton nemen elk voor 24 procent deel in het samenwerkingsverband en nemen ieder voor een derde deel in de ontwerp-, bouw- en onderhoudsfases.

---

Dat is dezelfde aanbestedings constructie die bij de (afgeblazen) Zuiderzeelijn toegepast zou worden.

Het grootste verschil tussen de twee projecten: de deelname van Nederlandse bedrijven aan het project.
Bij de inschrijvende consortia bij de Zuiderzeelijn waren het overwegend buitenlandse ondernemingen, dat is m.i. een belangrijke factor geweest om de toenmalige inschrijvings procedure voortijdig van tafel te halen.
Bij A-Lanes A15 zijn het overwegend Nederlandse bedrijven die meedoen en gaat het niet om controversiële technieken zoals bij de Zuiderzeelijn.