Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Problemen op het spoor II
De huidige winter problemen van NS bewijst m.i. dat je bij het spoorbedrijf de infrastructuur niet van het treinbedrijf kunt scheiden.
Destijds bij de privatisering van het oude NS had ik al het idee dat er geen goede keus was gemaakt door infra en exploitatie te splitsen.
Het oude NS concern bestond uit diverse bedrijven die eigenlijk niets met het treinbedrijf te maken hadden: diverse aannemers, een vastgoedbeheerder, reclamebedrijf en catering.
Volgens mij hadden alleen die er afgeknipt moeten worden, en verder het spoor alleen nog op hoofdlijnen exploiteren.

Naast de rampzalige invoering van de OV chipkaart (kosten NS waarschijnlijk > 1 miljard), de financieel rampazalige toestand van hsl en nu deze winter is de geloofwaardigheid van openbaarvervoer wel op dieptepunt beland.

5 novemeber 2004 schreef ik dit in deze log over openbaarvervoer:
---
op basis van prijs, en prestatie, kan het openbaar nog steeds niet concurreren met de auto.
Mede gezien het geringe aandeel in het totale reizigersverkeer lijkt het mij logischer om het openbaarvervoer alleen nog in te zetten op een beperkt gebied.
De trein alleen nog op hoofdlijnen en regionaalvervoer zoals metro en tram alleen in stedelijke gebieden.
In de meer landelijke gebieden moet, behalve de auto in prive bezit, een goedkoper taxi systeem de plaats van het openbaarvervoer innemen.
---

Maar of ze ooit nog het licht gaan zien betwijfel ik. Want vergis je niet: er wordt veel geld verdient in die business, het merendeel in de toeleverende bedrijven. In zijn totaliteit is het een miljarden bedrijf.
Ze zullen dat niet zomaar op het spel zetten, het blijft dus pappen en nathouden.