Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
reizigers zijn aangepaste dienstregeling beu
RIJSWIJK - Treinreizigers lijken het inmiddels beu te worden dat er minder treinen rijden. De Nederlandse Spoorwegen zette de afgelopen dagen vanwege de kou minder treinen in.

Reizigersvereniging Rover zegt dat de aangepaste dienstregeling begint te ontsporen en meldt klachten te krijgen van reizigers die wegens overvolle treinen achterblijven op het perron of in de trein niet lekker zijn geworden.

De organisatie wil dat NS met spoed langere treinen inzet en wil weten hoe lang het nog duurt voordat het spoor echt 'winterklaar' is.

De NS zegt te rijden met de aangepaste dienstregeling om problemen die aan wissels en bovenleidingen ontstaan op te kunnen lossen. Op een normale werkdag rijden er ongeveer 5200 NS-treinen. In een aangepaste dienstregeling zijn dat er ongeveer 20 procent minder.

---

De laatste alinea laat duidelijk nog een ander argument zien om de magneetzweef techniek in overweging te nemen: het huidige rail systeem is te ingewikkeld, en daardoor kwetsbaar.
Een magneetzweef baan heeft wellicht andere zwakheden, maar is fysiek gezien onmiskenbaar eenvoudiger en daardoor meer bedrijfszeker.

Ook pleit die kwetsbaarheid voor een treinbedrijf alleen op hoofdlijnen, met tram en metro in de stedelijke gebieden.
Daarbuiten moet ingezet worden op verregaande verkeersleiding, en geleiding, van het autoverkeer m.b.v. IC technieken.

Dat laatste zal tevens duidelijk maken dat de huidige bereikbaarheid van kantoor- en industrielokaties voor verbetering vatbaar is.

Die lokaties zijn nu meestal alleen bereikbaar via een serie rotondes en verkeerslichten, iets wat de gemiddelde reissnelheid nadelig beinvloed. Het denken in ruimtelijke ordening moet dus ook op de schop.

Voorlopig lijkt de Nederlandse regering echter nog bezig met het grootschalig investeren in technieken van twee eeuwen geleden.