Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Politiechef Wijbenga voor snelheidsbegrenzer
ROTTERDAM (ANP) – Personenauto's zouden een snelheidsbegrenzer moeten krijgen die ingrijpt als de auto harder rijdt dan 150 kilometer per uur.

Dat zei Bert Wijbenga, als lid van de Raad van Korpschefs belast met verkeerszaken, donderdag in Rotterdam. „We zouden de mogelijkheden moeten bekijken om technieken die daarvoor bestaan te gaan benutten', aldus Wijbenga.

De korpschef van de politieregio Flevoland was donderdag aanwezig op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in het Rotterdamse WTC. Een van de stellingen die op het congres aan de orde kwamen, was de toepassing van technieken om in te grijpen in de overschrijding van snelheidslimieten. Wijbenga is daar voorstander van. „Ik heb geen concrete adviezen of plannen, maar wellicht kan de techniek helpen de verkeersveiligheid verder te vergroten door een begrenzer aan te brengen in alle voertuigen.' De politiechef benadrukt dat een dergelijke maatregel die ingrijpt in de individuele vrijheid van de weggebruiker in Europees verband moet worden ontwikkeld en ingevoerd.

Autofabrikanten hebben al de afspraak dat hun wagens maximaal 250 kilometer per uur kunnen rijden. „Het is overigens niet alleen een maatregel die de verkeersveiligheid kan bevorderen, het heeft tevens effecten op het milieu en de geluidshinder', aldus Wijbenga.

---

Had ik het al eens over onbegrenst paternalisme, hier nog een uitbraak daarvan.

Natuurlijk kan de techniek helpen om de verkeersveiligheid te vergroten. Maar m.i. is een begrenzer alleen maar een repressief middel wat niet de gewenste doelen kan realiseren.

Dat weet die oetlul Wijbinga ook wel, daarom sleept hij er op de valreep nog het milieu en de geluidshinder bij.

Een begrenzer voor 150 km/h zal nauwelijks effect hebben, ik zie tenminste op de autoweg zelden iemand kennelijk zo hard rijdt.
Volgens mij worden de meeste, en gevaarlijkste, snelheidsovertredingen op 80 km wegen gemaakt. Een begrenzer op 150 km/h heeft daar 0,0 zin.

Volgens mij kun je wel techniek wil inzetten voor het verhogen van de verkeersveiligheid door het in te zetten op het gebied van voertuigcommunicatie en voertuiggeleiding.
Maar daar heb je geen politiechef á la Wijbinga voor nodig...