Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Fyra niet winstgevend voor 2024
AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren.

Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen. Het reizigersaantal zou de afgelopen tijd wel gestegen zijn volgens Spaargaren.
Eerder doken er al berichten op in de media over het feit dat er nog weinig reizigers gebruikmaken van de hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Amsterdam.

Ondanks kortingen die de NS onlangs gekregen heeft om gebruik te maken van het spoor en lastminute-kortingen die aangeboden worden aan reizigers blijft Fyra zorgen voor verlies. Zowel voor de NS als voor KLM, waarmee het spoorbedrijf samen heeft geboden op de lijn HSL-Zuid. Voor 148 miljoen euro per jaar verkregen de bedrijven het alleenrecht op de lijn.

Fyra rijdt op het eerste stuk van de lijn HSL-Zuid, die nu precies een jaar in gebruik is en al zeven miljard euro gekost heeft. Vanaf 2011 rijden de treinen door naar Breda en eind volgend jaar komen er nieuwe treinstellen bij die tot 250 kilometer per uur rijden. Deze maatregelen moeten volgens Spaargaren extra reizigers aantrekken en dus voor meer omzet zorgen.

Ondanks rooskleurige verwachtingen van de NS-topman vraagt het bedrijf de politiek om de huidige korting op het spoor langer te verstrekken. Eigenlijk zou deze korting in 2013 aflopen.

---

Ondanks deze rooskleurige verwachtingen...

In het publieke debat is de Betuwelijn destijds uitgebreid onder schot genomen omdat het zo duur en nutteloos zou zijn.
Over de HSL-Zuid, die bijna dubbel zo duur is, hoor je naar verhouding niets.

Ik ben altijd van mening geweest, en heb die mening nog steeds, dat de Betuwelijn een goede investering is geweest.
De door de politiek afgedwongen wijzigingen tijdens de uitvoering van het project hebben tot de prijsverhogingen geleid die zeer de beeldvorming in het publieke debat hebben vertroebeld.

Ik ben negatief over de HSL-Zuid omdat het gekozen spoortracé gefocust is op Schiphol, dat had m.i. gericht moeten zijn op het doortrekken van de lijn richting noord Nederland en Duitsland.
Het tracé wat er nu ligt zal nooit winst kunnen opleveren.
Over de definitie van 'winst' kun je overigens wel strijden, dat hangt af van de hoogte van de huur voor het gebruik van de lijn. En die huur is een politiek bepaalde som.