Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
'Ook in Groningen diplomatruc'
AMSTERDAM - Na de rel over de 'diplomatruc' van Hogeschool INHolland, lijkt het er op dat ook de 'eeuwige' studenten van de Hanzehogeschool in Groningen niet heel hard heven te studeren om alsnog hun diploma binnen te halen.

Vorige week kwam in het nieuws dat zogenoemde staartstudenten van de Haarlemse opleiding Entertainment Management een 'makkelijke route” zouden krijgen aangeboden van de hogeschool om alsnog hun diploma te halen. Het is voor onderwijsinstellingen belangrijk dat een student de opleiding verlaat met een papiertje omdat ze anders duizenden euro's mislopen, die ze van de overheid krijgen voor iedere afgestudeerde student.

Studenten vertelden vorige week in De Volkskrant anoniem dat niet gehaalde studiepunten opeens geen probleem meer vormden en dat ook de scriptie niet van hoogstaand niveau hoefde te zijn om toch een diploma te krijgen. Zo vertelde een oud-student dat een scriptie die enkele jaren eerder was afgekeurd, ineens wel als voldoenden werd bestempeld. 'Aanpassingen waren niet nodig en ik hoefde ook geen verdediging te doen. Twee weken later had ik mijn diploma', aldus de ex-student in de krant.

Naar aanleiding hiervan heeft INHolland oud-burgemeester van Maastricht Gerd Leers gevraagd de affaire te onderzoeken. Dit onder toeziend oog van de Onderwijsinspectie, die liet weten 'scherp in de gaten te houden of het onderzoek onafhankelijk wordt uitgevoerd'.

GeenStijl kreeg dit weekend echter brieven in handen via studenten aan de Hanzehogeschool in Groningen waaruit zou blijken dat het ook aan die instelling niet moeilijk is voor zesdejaars studenten om hun papiertje te halen.

Zo staat in een interne brief over 'alternatieve afstudeermogelijkheden' van de school te lezen dat deze 'staartstudenten' hun tentamens niet meer hoeven te halen maar ze hun 'bewijs van het behalen van de beroeps- en bachelor competentie' moeten kunnen tonen voor een examencommissie. 'Tijdens het afstudeerassessment houd je een presentatie over je afstudeerproject c.q. je beroepservaringen en verdedig je op beargumenteerde wijze je afstudeeraanvraag tegenover de assessment-commissie', aldus de brief.

Om mensen zo snel mogelijk aan een diploma te helpen via de 'alternatieve afstudeermogelijkheden' is verder bedacht dat niet gehaalde tentamens op verzoek mondeling kunnen worden afgenomen.'De resultaten worden onmiddellijk bekend gemaakt'.

Dan is er ook nog een speciale afdeling voor studenten die nooit verder zijn gekomen dan het tweede jaar en allang ergens een baan hebben. De Hanzehogeschool biedt deze mensen aan alsnog af te studeren door 'elders verworven competenties' aan te tonen. 'Studenten die minimaal drie jaar werkervaring op niveau /een eigen bedrijf hebben op niveau van minimaal drie jaar en die al hun tweedejaarspunten hebben' kunnen meedoen, staat in de memo. 'Door een assessment wordt bepaald of de studenten hun bachelor en beroepscompetenties hebben verkregen'.

---

Een paar dagen geleden, naar aanleiding van het geval bij INHolland schreef ik o.a. het volgende:

-
Het zal me niet verbazen als ook andere opleidingen proberen om de zwakkere studenten op aangepaste wijze door de opleiding te loodsen.
-

Dus nu reeds een tweede geval, je zal maar een diploma hebben van zo'n school...

Zoals ik toen ook schreef, door het commerciële karakter van een school zullen de zwakkere broeders met kunst en vliegwerk door de opleiding worden geloodst.

Behalve met commercie heeft het ook met de instelling van de startkwalificatie te maken.
Een startkwalificatie is een havo of vwo-diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2. Een vmbo-diploma wordt dus niet gezien als een startkwalificatie.
Als je dan nagaat dat zelfs een mbo-diploma normaliter alleen haalbaar is voor iemand met een meer dan gemiddeld intelligentie niveau kon je op je vingers natellen dat de helft van de leerlingen buiten de startkwalificatie boot zouden gaan vallen.

Omdat de politiek het probleem ontkent, en de scholen commercieel zijn, kan het niveau van 'mbo' nog nauwelijks in de schaduw staan van het vroegere lagere beroepsonderwijs, om op die manier toch nog veel leerlingen te laten 'slagen'.

De gevolgen daarvan zijn niet eenvoudig te benoemen. Maar dat er een diepe maatschappelijke kloof is ontstaan tussen aan de ene kant de groep die echt aan de startkwalificatie kan voldoen, en de groep die dat niet kan.
En daarmee is de bodem gelegd voor sociale onrust en krijgt kriminaliteit meer kansen.