Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Burger draait op voor hsl-debacle
AMSTERDAM - Minister Schultz van Haegen en de NS-top werken in het diepste geheim aan een oplossing van het debacle met de hogesnelheidslijn die de staatskas honderden miljoenen minder aan inkomsten oplevert.

Een overeenkomst is nodig, omdat het hogesnelheidsbedrijf van NS (95 procent van de aandelen) en KLM (5 procent) zo goed als failliet is.

Volgens diverse bronnen rond de onderhandelingen worden de hogesnelheidslijn en het hoofdrailnet van de NS in elkaar geschoven, waardoor NS straks een gebruiksvergoeding gaat betalen voor het totale netwerk. Dat bedrag zal echter tientallen miljoenen euro’s per jaar lager liggen dan de huidige bedragen die de NS moet opbrengen: jaarlijks meer dan 180 miljoen euro voor de hsl en 172 miljoen euro (in 2010) voor het hoofdnet van intercity’s en belangrijke stoptreinen.

---

Dat kon je jaren geleden al aan zien komen.

Vaak wordt ook nog wel de Betuwelijn er bij genoemd, maar dat is appels met peren vergelijken. De aanleg van hsl kostte in de eerste plaats al twee keer zoveel als de betuwelijn.

In de tweede plaats is de exploitatie van de hsl met het huidige tracé niet rendabel te maken. Er zal altijd geld bij moeten. Dat zou niet erg zijn als er maar maatschappelijk nut van de hsl zou zijn, en dat is niet of onvoldoende aanwijsbaar. Nu niet en in de toekomst verwacht ik dat ook niet.