Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
In 2013 slag gemaakt met wissels
AMSTERDAM (ANP) – Spoorwegbeheerder ProRail wil in 2013 al een belangrijke slag hebben gemaakt met de vereenvoudiging van het systeem van wissels.
Dat zei Bert Klerk, president-directeur van ProRail, zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Klerk liet weten dat het Nederlandse spoorsysteem ''aan zijn grens zit'' en te complex geworden.
Daarom moet het aantal wissels sterk worden teruggebracht. Dat moet in 2013, als er een nieuwe dienstregeling wordt doorgevoerd, al voor een belangrijk deel zijn gebeurd, aldus Klerk.

De ProRail-topman werd ondervraagd over de chaos op het spoor bij sneeuwbuien, onder meer op pakjesavond. Ondanks eerdere beloftes dat ProRail ''winterklaar'' was, kwamen duizenden reizigers toch vast te zitten. Met name in en rond Utrecht. Klerk liet weten dat het wisselsysteem te complex was geworden. Hij zei het ''simpeler, robuuster en goedkoper'' te willen maken.

In Nederland zijn ruim zevenduizend wissels en uiteindelijk zou hier de helft van af moeten. Dat zal in 2013 nog niet zijn voltooid, zo liet een woordvoerder weten, maar dan moet er wel een belangrijke slag zijn geslagen.

Zo zou rond Utrecht ''het knooppunt van Nederland'', het aantal wissels in 2013 moeten zijn teruggebracht van 280 naar 70.

Klerk liet in Buitenhof verder weten de operatie rond de ''wisselvereenvoudiging'' aan te kunnen met het huidige budget van ProRail. Dat heeft nu circa 1 miljard euro voor het onderhoud van het spoor en 1 miljard euro voor projecten beschikbaar.

---

Daar komen ze snel achter...not!
Het betekent dat de bedrijven die wissels en bijbehorende installaties leveren deels wel kunnen sluiten.

Ik ben overigens al lang voorstander van een spoorbedrijf op hoofdlijnen, als taakorganisatie van de overheid.
Al het overige openbaarvervoer moet maar door andere bedrijven gedaan worden dan NS, met de provincie en de gemeenten als partijen met de grootste stem daarin. Uiteraard moet NS wel faciliteren als dat in de rede ligt en een provincie en/of gemeente daar om vraagt.

In dit bericht zien we ook dat Prorail minstens 2 miljard te besteden heeft, belastinggeld uiteraard...