Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
160 km geluidscherm Betuwelijn
als je er een simpele berekening op los laat kun je je gerust afvragen of dat nu wel echt nodig was, die hoge geluidschermen. Wat lagere schermen zijn nauwelijks minder effectief, zolang ze maar dichtbij de geluidsbron staan, en hadden het hele circus van vluchtdeuren en gaten voor de brandslangen zo goed als overbodig gemaakt. Maar ja, de diverse gemeenten stelden de hoogste eisen en de haagse politiek had slappe knieen.

Want wat is het geval, die treinen zijn er meer niet dan wel. Een trein met een lengte van pakweg 500 meter passeert in ongeveer 22 seconden, bij 50 treinen per dag is er per dag 18 minuten een trein. Natuurlijk ligt het niet zo simpel, maar het geeft wel duidelijk aan dat er lange stille perioden zullen zijn en dat mede daarom de huidige hoge schermen overkill is.
Het autoverkeer op de A15 maakt vele malen meer lawaai, niet af en toe 22 seconden, maar continue vanaf ongeveer 5 uur a half zes 's morgens, tot ver in de avond.
Het geld wat ze hadden kunnen besparen door voor de Betuwelijn voor lage schermen te kiezen hadden ze beter aan schermen voor de A15 kunnen besteden, maar ja, dat was geen Betuwelijn..
Overigens denk ik dat de geluidsschermen langs de A15 bij Gorichem en Tiel toch betaald zijn uit de Betuwelijn pot.

Maar nu het er toch eenmaal ligt: lekker rustig op het fietspad langs de betuwelijn. Voorheen werd je er gek van het verkeer op de A15, die nu vanaf het fietspad gezien achter de hoge geluidsschermen van de Betuwelijn ligt.
Zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel.