Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Totaal controle van auto's
De Verenigde Arabische Emiraten hebben IBM de opdracht gegeven voor de bouw van een landelijkdekkend verkeerleiding- en veiligheidssysteem.
Het bedrag van de opdracht bedraagt 125 miljoen US dollar en beloopt in tijd vier jaar.
Een belangrijk doel is hierbij volgens een persbericht is het aantal verkeersslachtoffers met 50% te reduceren.
Ter vergelijking: in de Emiraten komen 38 per 10000 personen om het leven, in de USA en Zweden is dat 15 resp. 6 per 10000.
Hoewel het persbericht er maar een paar woorden voor had, duidelijk is ook wel dat met het systeem ook de regering mee kan kijken wat de chauffeur doet.

In Europa moeten we m.i.ook die kant op.
Om dat te bereiken moeten er een nieuwe organisatie opgezet worden door 'Europa',
geheel los van de bestaande spoorwegmaatschappijen.
De bestaande spoorwegen moeten zich terugtrekken uit de regionale lijntjes en zich alleen richten op het internationaal verkeer en hoofdlijnen tussen de grotere steden.
Het regionale vervoer is dan een mix van bus- , tram en autovervoer.
In die mix kan dan, in samenwerking met o.a. de autofabrikanten, begonnen worden met de ontwikkeling en invoering van Europees verkeerleiding- en veiligheidssysteem.

De technische kant van deze zaak lijkt geen echt probleem te zijn. De politieke wil van de Europeese lidstaten des te meer.
Ik neem echter aan dat als de Europeese Galileo GPS satellieten hun rondjes rond de aarde draaien dit onderwerp ook in Brussel op de agenda zal verschijnen.