Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Openbaar vervoer goed op orde
FLEVOLAND - De provincie Flevoland heeft de organisatie voor het openbaarvervoer goed voor elkaar. Dat concludeert de Randstedelijke Rekenkamer in een analyse van de manier waarop de randstadprovincies het openbaar vervoer hebben geregeld.
Sinds zo'n tien jaar zijn de provincies verantwoordelijk voor het openbaar vervoer van met name het streekvervoer. Dat gebeurt door het aanbesteden van concessies. De provincie ziet er op toe dat het vervoer op orde is en volgens de concessieafspraken verloopt. In Flevoland is dit beheer redelijk op orde en wordt deze nieuwe taak is steeds professioneler.

'We werken voortdurend aan de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer en we verwachten ook van de vervoerders dat zij alles in het werk stellen om goede prestaties te leveren. Daarom wordt het concessiebeheer steeds verder verbeterd. Wij eisen waar voor ons geld', aldus gedeputeerde Dijksma die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in Flevoland.

---

Met het concessiebeheer zal het dan wel goed gaan, buiten op straat zie ik erg veel grotendeels lege bussen rijden.
Openbaarvervoer in en om het huidige Emmeloord is een lachertje.

Vroeger had je veel lintbebouwing, en was een lijnbus automatisch binnen het bereik van het hele dorp. Tegenwoordig is de bebouwing opgetrokken rondom een kern. De lijnbussen komen naar een meestal min of meer centraal gelegen busstation. Zolang de plaats klein is voldoet dat, groeit de plaats wordt de afstand tussen busstation en (buiten)wijk spoedig te groot.

In Emmeloord is dat het geval. Eigenlijk zou voorzien moeten worden in een stadsdienst, maar dat zal uit kosten overwegingen niet haalbaar zijn: daarvoor moet Emmeloord 2 á 3 keer zo groot zou.
Gezien de stand der techniek zou een volledig geautomatiseerd tram systeem, die de wijken met het centrum verbind, de beste oplossing zijn. Politiek gezien krijg je zoiets alleen nooit voor elkaar.