Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
'Adviseur bepleit fusie NS en Prorail'
Om de aanhoudende problemen op het spoor structureel op te lossen moet de scheiding tussen de NS en spoorbeheerder Prorail ongedaan worden gemaakt.

Dat concludeert topadviseur Jaap Bierman, blijkt volgens de Volkskrant uit documenten en gesprekken met betrokkenen. Bierman was eerder consultant van McKinsey en manager van Shell.

Volgens Bierman behartigen NS en Prorail nu te veel hun eigen belangen en staat dat een goede samenwerking in de weg.

Ook is de marktwerking op het spoor die door de splitsing op gang moest komen, maar mondjesmaat gerealiseerd omdat beide bedrijven in staatshanden zijn.

Bierman was door NS en Prorail ingehuurd om met de frisse blik van een buitenstaander een toekomstbestendige spoorfilosofie op te stellen.

Hij mocht zijn vergaande conclusies van de directies van Prorail en de NS niet opnemen in het officiële onderzoeksverslag dat later dit jaar met de Tweede Kamer wordt gedeeld. Daarom heeft hij volgens de krant een aparte notitie met zijn bevindingen opgesteld.

Vakbond FNV Spoor deelt de mening van Bierman dat het rijp is om de splitsing van de NS en Prorail ongedaan te maken.

''Marktwerking op het Nederlandse spoor is een illusie, zeker met de halfslachtige keuzes die tot nu toe zijn gemaakt. Daarom is het beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald', aldus bestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor.

---

Nu nog zien dat het echt gaat gebeuren. Het zou een volgende stap zijn om 'oude' NS deels weer onder één directie te brengen.
Eerder werd Rail Infra Beheer (RIB), Verkeerleing en Railned samengevoegd onder de naam Prorail.

Of NS reizigers en NS stations daar ook onder vallen is mij niet duidelijk.