Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Kilometers file door pech vrachtwagen
DEN HAAG - Een vrachtwagen met pech heeft woensdag in de ochtendspits een kilometerslange file veroorzaakt. Dat meldde de ANWB.

De combinatie kreeg bij Nieuwerkerk aan den IJssel op de A20 Gouda-Hoek van Holland panne en moest worden weggesleept.
Binnen een mum van tijd liep niet alleen de A20 tot aan Gouda vol (4 kilometer) maar stokte ook de verkeersstroom op de aansluitende A12 Utrecht-Den Haag (16 kilometer file).
Het verkeer richting Rotterdam werd opgeroepen vanaf Utrecht om te rijden via Gorinchem.

---

Vrachtwagens zorgen, samen met het gegroeide aantal personenauto's, al jaren voor veel files op de autowegen.
Één van de redenen dat vrachtwagens zoveel files veroorzaken is dat personenauto's en vrachtauto's zo'n verschillend 'verkeers karakter' hebben.
De ene is snel en relatief flexibel, de ander daarmee in verhouding lomp en langzaam.

Beleid zou er op gericht moeten zijn om die verkeersstromen zoveel mogelijk te scheiden. De Betuwelijn is in dat opzicht een goede aanzet.
Maar er moet meer gebeuren wil het effect merkbaar zijn op de snelwegen.

De jaren geleden door het toenmalige NS gesloten losplaatsen zouden, in gemoderniseerde vorm, weer ingebruik genomen moeten worden.
Volgens mij kan dat levensvatbaar worden als er een landelijke standaard voor containers ten behoeve van winkelbevoorrading komt.
Behalve in de kleine en grote vrachtwagens kun je ze ook in spoorwagens gebruiken, kleinere auto's kunnen ze vervolgens afleveren bij de desbetreffende (winkel)bedrijven.
Eigenlijk komt het er op neer het vrachtwagengebruik op middellange afstand terug te dringen. Het zou verhoging van de (brandstof)efficiëntie betekenen, én minder files omdat er minder vrachtwagens op de weg zijn.

Welk wonder er moet gebeuren om zo'n beleid in te zetten weet ik niet, voorlopig is er geen kans op.