Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
vier hybridemodellen PSA Peugeot Citroën
berlijn - . Het PSA Peugeot Citroën-concern (PSA) brengt tot en met 2013 vier hybridemodellen op de markt. Na de 3008 van Peugeot volgt de DS5 van Citroën, gevolgd door versies met verbrandingsmotor en elektro-unit op basis van de grotere modellen, zoals de 508.3008

De Fransen zetten in op diesel-hybridetechniek voor de grote 3008. De wagen krijgt een 2,0 liter viercilinder onder de kap in combinatie met een elektromotor. De verbrandingskrachtbron levert 170 pk. De elektromotor zorgt voor een additionele netto 41 pk, wat het totaal op 211 pk brengt. Met de aandrijflijn is het mogelijk ook puur elektrische kracht te rijden, terwijl de elektromotor bijspringt wanneer de chauffeur extra motorvermogen eist. Volgens de eerste gegevens moet de unit 3,8 l/100 km kunnen halen, wat een CO2-uitstoot betekent van 99 g/km. Voor de Nederlandse markt levert dat geen belastingvoordeel op in de vorm van vrijstelling. Zakelijke rijders daarentegen hoeven slechts 20% bijtelling te betalen voor privé-gereden kilometers.

De autobouwer brengt in 2011 zowel de Peugeot 3008 als de fonkelnieuwe Citroën DS5, waarvan volgende maand een studiemodel op de Autosalon van Genève wordt gepresenteerd.

---

Het valt op dat voornamelijk bij de grotere auto's vaker hybride techniek te vinden is.
Een 2 liter/170 pk motor is niet bepaald een kleine jongen. De gemiddelde jan modaal auto blijft ruim onder de 100 pk.

Ze maken daarmee dezelfde fout als de Amerikaanse auto producenten: ze blijven veel geld steken in (te) dure bakken.

De vraag is nu alleen hoe dat afloopt. Als ze geen beter concept hebben dat dit gaan ze het nog moeilijk krijgen.