Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Bankroet hsl nabij
UTRECHT - De NS dreigt de prestigieuze hogesnelheidstrein kwijt te raken, voor hij goed en wel in bedrijf is. De verliezen lopen zo snel op dat het hogesnelheidsbedrijf, dat de trein exploiteert, volgend jaar failliet is.

Aandeelhouders NS (95%) en KLM (5%) zijn dan 298 miljoen euro kwijt, blijkt uit het jaarverslag van de NS. Nog nooit hebben de spoorwegen zo’n groot verlies geleden op een project. Daarnaast is de belastingbetaler de dupe, want minister Schultz van Haegen rekende al op de 2,5 miljard die de NS in 15 jaar voor het gebruik van de lijn zou betalen.

Duidelijk is dat een nieuwe vervoerder nooit meer zo veel zal betalen. De reiziger merkt waarschijnlijk niks van het debacle. Nadat het hogesnelheidsbedrijf failliet is gegaan, moet het nog een jaar doorgaan op kosten van de overheid. Daarna komt er een andere vervoerder. Die zal de prijzen niet extra verhogen, omdat de hogesnelheidstreinen dan te weinig reizigers trekken.

De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding.

De NS probeert nu met man en macht bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) deze blunder te herstellen. Maar volgens deskundigen kan de gebruiksvergoeding niet omlaag, omdat de hsl is aanbesteed.

---

Dat de hsl geld zou blijven kosten had ik wel verwacht, maar dat het zo amateuristisch tenonder zou gaan niet.
Amateuristisch, omdat NS en KLM bij de toenmalige aanbesteding een panisch hoog bod gedaan hebben om de concurrentie op grote afstand te houden.
Het is waarschijnlijk detzelfde angst voor concurrentie geweest die de zuiderzeelijn de kop gekost heeft, het leek er immers op dat een voornamelijk uit buitenlandse bedrijven bestaand consortium met die opdracht zou binnenhalen.

Theoretisch is hier geen andere oplossing dan faillissement, zoals in het artikel al uitgelegd. Een politieke oplossing beperkt het gezichtsverlies van NS en KLM, maar is voor de belastingbetaler net zo duur.