Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Ratelband: Eerlijk zijn!
AMSTERDAM - De enige krant waar je nog vrolijk van wordt is De Telegraaf. Deze heeft de moed om de zondagseditie op te geven en wel omdat er minder adverteerders zijn. Kijk, dat is karakter.

Eerlijk zijn. Als we dan niemand, buiten De Telegraaf om natuurlijk, meer kunnen geloven moeten we onze eigen waarneming gebruiken. Dus laten we eens eerlijk om ons heen kijken.

a. Waar gaan al die mensen heen in die kilometerlange files? Juist, naar hun werk.

b. Alle parkings in de binnensteden zijn bomvol op koopavonden, koopzondagen en zaterdagen. Waarom? Juist, iedereen is aan het shoppen.

c. De wachttijd voor een nieuwe Toyota is vier maanden.

d. Tijdens de krokusvakantie zijn alle wintersporthotels volgeboekt.

e. Probeer eens een riviercruise te boeken. Helaas, de schepen zijn allemaal vol.

f. Wel eens op een zondag in de Efteling geweest? Twee uur in de rij staan voor een attractie is normaal.

g. En Euro Disney dan? Daar is het nog drukker. Aansluiten achter in de rij kost je daar drie uur of meer.

h. Gaat u ook wel eens boodschappen doen? En vraagt u zich ook altijd af waarom er geen doorkomen aan is? Dat komt heel eenvoudig omdat de karretjes steeds voller worden.

i. Dit jaar al een fiets gekocht? De kans is groot van wel. De fietsverkoop is nog nooit zo hoog geweest.

j. Waarom denkt u dat de mensen in Amsterdam buiten gaan staan met hun drankje? Juist, omdat de zaak uitpuilt.

k. Bij de kapper waar ik tweewekelijks kom, worden acht mensen tegelijkertijd geknipt en dat gaat de hele dag zo door.

l. Kijk eens hoeveel kindjes een beugel van 3000 euro dragen.

m. Heeft u er ooit wel eens over nagedacht waar die Mandemakers zijn giga-keukenreclames van betaald? Hij plaatst 600 keukens in de week.

n. Vraag eens aan uw vriendinnen wie nog geen vaste klant is van Botox of geen tatoeage heeft laten zetten.

o. Onlangs mocht ik voorlezen in groep vier. Alle kinderen hadden een zaktelefoon.

p. Ze hadden bij navraag ook allemaal thuis een computer staan.

Met andere woorden: wat crisis? Waar crisis? Hoe crisis? Bij wie crisis? De crisis was een moment dat de banken op papier niet meer aan hun verplichtingen konden voldoen. De beurs zakte in en de pensioenfondsen hadden op dat moment geen dekking van 105 procent. Uitsluitend een boekhoudkundig verhaal.

---

In het bovenstaande verhaal van Ratelband zit natuurlijk een kern van waarheid. Een kern, maar meer niet.
Want waar hij aan voorbij gaat is dat de boekers van een riviercruise meestal niet dezelfde zijn als de wintersporters: hij schetst een beeld alsof iedereen altijd alles heeft en doet.
Een relatief groot deel van de bevolking kan maar zeer selectief deelnemen aan al de genoemde zaken.
Maar daarmee zijn ze nog niet direct echt arm, in die zin ben ik het wel met Ratelband eens.
Maar je moet wel stevig in je schoenen staan om alle TV en reclame onzin te kunnen weerstaan, want daar doen ze alsof je een sukkel bent als je kinderen niet mee kunnen op een schoolreis naar Spanje of Berlijn, gewoon omdat je dat niet kunt betalen.