Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Slijptreinen Speno mogen weer rijden
DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland. Anderhalve week geleden reed een slijptrein van Speno in Stavoren door een stootblok en ramde dwars door een watersportwinkel. De ravage was enorm.

De inspectie verbood daarop de inzet van werktreinen van het Zwitserse bedrijf. Dat is nu onder voorwaarden weer toegestaan, aldus een woordvoerster van de IVW woensdag.

Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.

BAM Rail laat in opdracht van spoorbeheerder ProRail de spoorstaven in Nederland slijpen. BAM heeft dat werk uitbesteed aan het Zwitserse Speno. Sinds het verbod van de inspectie lag het slijpwerk volkomen stil. Het railbedrijf had eind vorige week de inspectie en voorstel gedaan om onder voorwaarden weer te mogen rijden met de Speno-treinen. De IVW heeft dat verzoek gehonoreerd.

---

Dat het railbedrijf een verzoek doet om onder voorwaarden reeds weer met de Speno-treinen te mogen gaan rijden geeft ook wel een beetje de urgentie aan van het slijpwerk aan de rails.

Het laat daarmee ook een stukje onderhoudswerk zien wat normaal gesproken zo goed als onzichtbaar is. Je ziet wel de Speno-treinen staan op diverse plaatsen in het land, maar niet wat ze doen.

Niet alleen de rails worden door een bewerking in een goede vorm gehouden, ook de wielen van de treinen worden op gezette tijden bewerkt om ze in de goede vorm te houden.

De kosten die met dat soort onderhoudswerk gemoeid zijn moeten relatief hoog zijn, ik denk dat alleen dat al een goede motivering is om voor de magneetzweeftechniek te kiezen bij nieuwe spoorlijnen.
Daarbij komt dat het merendeel van al dat verslijt en verslijp als stof in de atmosfeer terecht komt, een bron van luchtvervuiling die tot nog toe geen aandacht heeft gekregen.
Overigens zijn het niet alleen de rails en de wielen en rails die snel verslijten, ook bovenleiding en stroomafnemers verslijten relatief snel.