Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Vastlopen in Waddenzee is van alle tijden'
LEEUWARDEN - Veerboten in de Waddenzee lopen wel eens vast. De zee is relatief ondiep en de veerboten kunnen dan ook alleen door vaargeulen varen. Ook dat is niet altijd afdoende. Soms slibben die geulen dicht of staat het water zo laag dat de schepen alsnog vast komen te liggen.

Volgens directeur Ger van Langen van rederij Wagenborg komt het enkele keren per jaar voor dat een van zijn schepen vastloopt. „Meestal is dat dan een paar minuten.” Wagenborg vaart van Lauwersoog naar Schiermonnikoog en van Holwerd naar Ameland.

Rederij Doeksen, die naar de eilanden Vlieland en Terschelling vaart, heeft volgens directeur Paul Melles nooit last van vastgelopen schepen. „We schampen hooguit eens de bodem.” Als het water niet diep genoeg is, vaart Doeksen volgens hem niet. „Vastliggen betekent aanzienlijke schade aan onze boten. Voor de schepen van Wagenborg geldt dat minder. Die zijn anders gebouwd en kunnen er beter tegen.”

Groot verschil tussen de vaargebieden van de twee rederijen is de diepte van de zee. Volgens Melles wordt de Waddenzee ondieper naarmate je meer naar het oosten gaat. De vaargeulen slibben daar ook heel snel dicht. Wagenborg en Rijkswaterstaat, dat de geulen onderhoudt, hebben meer dan eens met elkaar overhoop gelegen, omdat de geulen niet goed uitgebaggerd zouden zijn. In februari dit jaar nog liep de boot van Schiermonnikoog naar Lauwersoog vast; volgens Wagenborg omdat de vaargeul niet goed uitgebaggerd was. Ook in 2003 deed zich een soortgelijk incident voor. Toen betrof het de boot naar Ameland.

De waterstand kan problemen opleveren, als die lager is dan 1,70 onder NAP, zegt Van Langen. En ook dat gebeurt af en toe. „Vastlopen is van alle tijden en van de Waddenzee.”

---

Waarschijnlijk kan Rijkswaterstaat in het oostelijke deel van de wadden beter maar stoppen met het op diepte houden van de vaargeulen en de zaak maar te laten dichtslibben.

Een vaste oeververbinding zou dan gemaakt kunnen worden middels een op peilers geplaatste railverbinding. Nog mooier zou dat zijn als daar gebruik gemaakt zou worden van de magneetzweeftechniek.
Op enkele nu nog diepere plaatsen zou de baan hoger boven de waterspiegel gemaakt kunnen worden voor de recreatie vaart.
Tegen de tijd dat terplaatse de wadden zover zijn dichtgeslibt dat scheepvaart helemaal onmogelijk is kan die verhoging er eventueel weer uit verwijderd worden.