Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
'Video on Demand in 2012 populairder dan dvd'
AMSTERDAM - Nederlanders zullen in 2012 meer films via de dienst Video on Demand kijken dan dat ze films op DVD of Blu-Ray zullen kopen. Dat verwacht marktonderzoeksbureau GfK Retail & Technology.

Video on Demand is een dienst waarmee consumenten films, tv-series en tv-programma's kunnen kijken wanneer het hen uitkomt. De dienst wordt aangeboden via de kabel (UPC en Ziggo), via internet (KPN) en via connected televisie (Samsung SmartTV).

In 2011 zijn er een half miljoen mensen op Video on Demand overgestapt in Nederland. Dat brengt het aantal kijkers op dit moment op 1,2 miljoen. Het aantal gebruikers van VoD is vooral in het najaar van 2011 gegroeid en volgens Stichting Video on Demand komt dit mede door de economische situatie. “Nu mensen bewust minder geld willen uitgeven, kiezen zij er niet voor om er op uit te gaan, maar juist om met elkaar thuis een gezellige avond te beleven.”

Een nieuwe film op aanvraag kost meestal 4,99 euro, een oudere 2,99. De prijzen zijn bij de verschillende aanbieders vergelijkbaar.

---

Waarmee kunnen tv zenders nog kijkers lokken, als films en series steeds vaker via Video on Demand bekeken worden. Ook voor bioscopen en horeca lijkt me het geen positieve ontwikkeling.
Uiteindelijk gaat het die zenders om reclame te kunnen maken, dus zullen ze zich uitermate inspannen om publiek te blijven trekken. Maar ik ben toch wel zeer benieuwd naar wat ze nog in die hoge hoed zullen kunnen vinden.