Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Kinderen verplicht een fietshelm
AMSTERDAM – Als kinderen en jongeren verplicht een helm op de fiets dragen, kunnen een heleboel ongelukken worden voorkomen. Dat stelt TraumaNet AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam.

Het samenwerkingsverband wil de discussie over fietshelmen aanzwengelen. Met name voor kinderen tussen de 10 en 14 jaar is het verplichten van een helm erg belangrijk, stelt J. Goslings, traumachirurg en medisch hoofd van TraumaNet AMC.

''Dat is de kwetsbaarste groep. Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder.’’

Per jaar worden ongeveer 26.000 kinderen en jongeren op de spoedeisende hulp behandeld na een ongeluk met de fiets. In ongeveer een kwart van die gevallen is sprake van hoofdletsel.


Fietsersbond


Een woordvoerder van de Fietsersbond laat aan NU.nl weten het idee “niet op voorhand te ondersteunen”.

“In het buitenland zie je dat er door zo’n verplichting minder wordt gefietst.” Bovendien wordt de bescherming door een fietshelm volgens de zegsvrouw overschat. “Bij aanrijding met een auto die harder rijdt dan dertig kilometer per uur helpt hij niets.”

Als concreet voorbeeld haalt de Fietsersbond Australië aan. Daar is de fietshelm verplicht en is het aantal fietsers sterk gedaald, terwijl er percentueel niet minder ongevallen gebeuren die tot hoofdletsel leiden.

Ongelukken

Goslings stelt dat diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is.

“Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit’’, aldus de traumachirurg.

---

Dit lijkt me een nabrander van het betuttelingskabinet Balkenende. Nog even, en je mag alleen nog maar met knie en elleboog beschermers gaan wandelen.
Los van dat: wie zal dat allemaal controleren?, want zonder handhaving kun je zoiets wel vergeten.

Meer controle op de maximumsnelheid in de bebouwde kom (50 km) lijkt me een betere optie, daar hoeft nog niet eens een wet voor aangepast te worden...