Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Uitval treinen schuld NS
AMSTERDAM - De massale uitval van de treinen is volgens deskundigen mede te wijten aan NS-ontwerpers. Zij zadelden de dubbeldekstreinen op met een constructiefout. Ook vinden zij het vreemd dat meer dan de helft van de Sprinters kapot aan de kant staat, terwijl deze treinen in Duitsland geen last ondervinden van het winterweer.

Treindeskundigen zeggen dat de schuld ligt bij de NS-ontwerpers die uit esthetische overwegingen niet wilden dat er een pijp van boven naar beneden door de trein zou lopen, want dat scheelde een zitplaats. Het gevolg is dat de aanzuiging van lucht om het elektrische gedeelte te koelen nu onder in de trein zit. Daardoor wordt veel vuil aangezogen wat het gehele systeem verstoort. NS plaatst filters en in de oudste types zelfs hele nieuwe elektrische installaties, zegt een woordvoerder.

De NS houdt echter vol geen idee te hebben waarom er zoveel treinen dienst weigeren. Inmiddels is volgens ingewijden minstens een kwart van alle treinen kapot. De spoorwegen geven de leveranciers Bombardier en Siemens de schuld.

---

Dat er sprake is van een ontwerpfout lijkt me duidelijk: sneeuwdicht is wat anders dan waterdicht!
In laatste instantie is NS daar natuurlijk voor verantwoordelijk: ze hebben treinstellen afgenomen die in de winterse praktijk niet voldoen.

De vraag is nu of dat risico bewust genomen is door NS, of dat de materieel deskundigen van NS minder deskundig blijken te zijn.
Aangezien dat een interne kwestie bij NS is zullen we dat wellicht nooit te weten komen.

Ook niet vergeten moet worden dat het grotendeels ook aan NS lag dat Prorail geplande vereenvoudiging van het spoornet (minder wissels) heeft tegengehouden.
NS was klaar voor de winter, de reiziger nu ook wel een beetje met NS.