Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Steeds drukker op Nederlandse fietspaden
Het wordt steeds drukker op Nederlandse fietspaden en daardoor botsen fietsers vaker met elkaar.

Volgens VeiligheidNL, dat onderzoek deed naar ongelukken van fietsers en wielrenners, belandden tussen 2008 en 2012 meer mensen in het ziekenhuis.

''Het aantal botsingen tussen fietsers onderling nam met zo'n 40 procent toe'', legt Casper Dirks van VeiligheidNL dinsdag uit. Het aantal botsingen tussen wielrenners onderling en tussen wielrenners en fietsers groeide nog sterker.

In 2010 belandden er ongeveer tweeduizend wielrenners in het ziekenhuis, in 2012 liefst 4.200, blijkt verder uit het onderzoek. Maar het aantal wielrenners steeg niet en bovendien rijden ze niet langer of meer.

Anderzijds daalde het aantal ongelukken waarbij fietsers botsten met een ander object zoals auto's en obstakels licht. ''Het aantal fietsers lijkt toe te nemen, maar dat weten we niet zeker. Dit zijn wel indicaties dat het drukker wordt op de fietspaden'', aldus Dirks.

Wielrenners


Het onderzoek richtte zich vooral op wielrenners. Zij gaven aan dat ongeveer een derde van alle ongelukken binnen de bebouwde kom gebeurt, dat het merendeel van de ongevallen plaatsvindt op een fietspad en dat daar door fietsers onvoldoende rekening wordt gehouden met elkaar.

De ondervraagde wielrenners geven zelf aan dat ze in de helft van de gevallen een inschattingsfout maakten. Die fout zou dan zijn dat ze geen rekening hielden met het gedrag van de andere fietser, die volgens de wielrenners in 74 procent van de gevallen wel de oorzaak is van een ongeval.

De oplossing ligt mogelijk in ''infrastructurele maatregelen'' en een andere manier van met elkaar omgaan op de weg, zeker in de bebouwde kom, zegt Dirks.

---

Meer ongelukken op de fietspaden kan toch geen verrassing zijn.
De opkomst van fietsen met trapondersteuning heeft meer fietsers de paden op gelokt.
Daarbij komt dat de gemiddelde leeftijd van de fietser daardoor waarschijnlijk hoger is met bovendien vaak hogere snelheden.