Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Weigerende wisselwarmers blokkeren spoor
De Nederlandse spoorwegen zuchten onder sneeuw en kou, terwijl treinen in erkende winterlanden als Zweden en Zwitserland rustig doorboemelen. Weigerende wisselwarmers blijken de boosdoeners.

Dat althans meldt Treinreiziger.nl, de site die daarvoor een onderzoekje deed bij andere spoorwegen in Europa.

Nederland lijkt vooral last te hebben van wat je een remmende voorsprong zou kunnen noemen. Dankzij de gasbel in Groningen is gas hier een goedkope manier van verwarmen. Het Nederlandse spoorwegnet telt 8500 wissels, waarvan er 6500 worden verwarmd. Dat lijkt heel mooi, maar spooronderhoudsbedrijf ProRail heeft daar vooral gasverwarming voor toegepast. En gasvlammen kunnen relatief makkelijk doven.

In landen als Oostenrijk en Zwitserland, maar bijvoorbeeld ook bij onze Belgische zuiderburen, levert de sneeuwval en vrieskou veel minder problemen met wissels op en dat zou vooral te danken zijn aan elektrische wisselwarmers. 'Alleen bij sneeuwjacht of sneeuwstorm ontstaat er vertraging. Dat was bijvoorbeeld dit weekeinde het geval. Zo'n situatie doet zich 1 á 2 keer per jaar voor. Er kunnen dan vertragingen ontstaan tussen de 2 en 4 uur', zo zegt een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB tegen Treinreiziger.nl.

Nu rijden er in Oostenrijk minder treinen over het spoor dan in Nederland. En NS en ProRail wijten de problemen steevast mede aan het feit dat we hier zo ongeveer het drukst bereden spoorwegnet van Europa hebben. Maar Zwitserland kent een spoorwegnet dat net zo druk wordt bereden als het Nederlandse en ondanks de vaak barre winterse omstandigheden leveren de treinen van de Zwitserse SBB juist de hoogste punctualiteit van Europa. Ook in Zwitserland is dat mede te danken aan de elektronische wisselwarmers.

Overigens is een deel van het wisselprobleem ook het gevolg van moderne 'onderhoudsvrije' wissels die dankzij teflonplaatjes geen vet meer nodig hebben om de wissels te smeren. Maar vroeger zorgde het vet er ook voor dat er geen water aan de wissels bleef hangen dat kon bevriezen. IJsvorming die door haperende verwarmingssystemen niet wordt voorkomen zorgt nu voor extra veel overlast.

ProRail bevestigt dat er veel gasverwarmede wissels zijn. 'Daar kunnen onder extreme weersomstandigheden vlammen van doven, en dat is de afgelopen dagen ook wel gebeurd,' aldus een woordvoerder van ProRail. 'Nederland telt 6500 verwarmde wissels waarvan 40 procent met gas wordt verwarmd. Daarnaast hebben we ook elektrisch verwarmde wissels, en wissels met een soort cv-systeem met warmwaterleidingen er langs en wissels die met aardwarmte ijsvrij worden gehouden. Elektrisch lijkt inderdaad wel heel betrouwbaar; wat het meest betrouwbaar is zoeken we echter nog uit.'

---

Typisch een probleem van verkeerd management. Ze hebben zowat iedere materie deskundige gewipt, en de boekhouders aan het roer gezet. Boekhouders die alleen de dollartekens van de OV-chip in hun ogen hebben.
Iets wat al jaren aan de gang is, maar wat nu pas aan het daglicht treedt.
De voorgaande jaren hadden we winters die de naam eigenlijk niet mochten dragen. Deze keer is het nog niet eens extreem, maar al wel genoeg om het openbaarvervoer drastisch te ontregelen.

Ik ben benieuwd naar wat de oplossing volgens Eurlings moet gaan zijn. Erg veel vertrouwen heb ik er niet in, zo net nadat in de limburgse tunnels 30 miljoen in de sloot gegooit is.
En de OV-chip ellende is ook nog niet voorbij, evenals de hsl misere.

Het volgende kabinet heeft genoeg puin om te ruimen...