Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Miljoenenstrop door vertraging HSL-Zuid
DEN HAAG - De financiële gevolgen van de vertraagde oplevering van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid lopen in de papieren. Verkeersminister Karla Peijs mist in de begrotingsperiode tot en met 2020 222 miljoen euro aan geraamde inkomsten.

------

En dat zal de laatste strop niet zijn voor de HSL-zuid.
Personenvervoer per trein is in het algemeen niet kostendekkend, wat zeg ik: zwaar verliesgevend, voor zoiets als de HSL-zuid zal dat niet anders zijn.

Ook voor het andere spoorproject, de Betuwelijn, is het afwachten hoe zich dat financieel gezien zal ontwikkelen. Ook al denk ik dat de Betuwelijn een veel betere prijs/prestatie verhouding zal hebben.
Dat laatste baseer ik op het gegeven dat goederenvervoer per spoor in milieu en energie termen gezien veel efficienter is dan wegvervoer.
Voor de HSL-zuid is zo'n voordeel niet of nauwelijks aan te wijzen.
Het is zelfs zo dat lange afstandreizen op termijn eerder beperkt zal worden vanwege terroristische dreiging en in verband met ziekte verspreiding.
Alleen als het vliegverkeer ook belasting en accijnzen moet gaan betalen wordt de situatie voor de HSL-zuid beter.

De tijd zal leren wat er echt van terecht komt...