Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Dienstverlening...
De industrieele productie is al reeds uit Nederland verdwenen, Wat over bleef waren de de banen in wat ze noemden 'de dienstverlening'.
De havens en het transport zijn ook dienstverlenend. Willen we daarmee geld kunnen verdienen moeten we zorgen dat er inderdaad voldoende faciliteiten zijn waarmee we dat ook inderdaad kunnen doen. De Betuwelijn is om die reden belangrijk. Je kunt wel een grote haven hebben maar als de goederen daarna moeizaam nog in het achterland geraken verleen je geen dienst.
Een andere schakel daarin is de Zuiderzeespoorlijn. Deze moet het begin zijn van een hogesnelheids verbindinding tussen de belangrijkste havens in dit deel van Europa: Hamburg, Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.Noem het maar service aan de reders en hun personeel in die havens.
Gezien de stand der techniek is het niet meer logisch dat je nog voor de (oude) rail techniek kiest voor zo'n verbinding. De magneetzweeftechniek lijkt betere papieren te hebben: sneller, minder milieulast. Over de kostprijs valt nog weinig met zekerheid te zeggen, maar ik verwacht dat deze lager zullen zijn dan een conventionele hogesnelheidslijn.