Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Bedrijven uitgekeken op Second Life
In de virtuele wereld van Second Life succesvol je bedrijf of product promoten blijkt toch moeilijker dan verwacht. Steeds meer marketingafdelingen komen tot de slotsom dat gebruikers van Second Life weinig zin hebben om hun online winkels te bezoeken. 'Er is eigenlijk geen overtuigende reden om in Second Life aanwezig te blijven', vertelt topman Brian McGuinness van een grote Amerikaanse hotelketen aan de LA Times. Daarom besloot zijn bedrijf kortgeleden de virtuele vestiging te sluiten.

Een steekproef van de LA Times bracht aan het licht dat op veel bedrijfslocaties in de virtuele wereld geen enkele bezoeker aanwezig was. Ook bleken er vaak geen virtuele medewerkers rond te lopen om eventuele bezoekers te helpen. De onlinekalender van Sun Microsystems was maagdelijk wit en het groene landschap van Dell Island lag er verlaten bij.

Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, verkoopt virtuele stukjes land aan particulieren en bedrijven. De plekken die het meest worden bezocht, zijn ontwikkeld door particulieren en niet zo zeer door het bedrijfsleven. Volgens de LA Times is Second Life voornamelijk een fantasiewereld met spelende fantasiemensen die geen menselijke behoeften hebben. Ze hoeven niet te eten en te drinken en zelfs je aankleden is optioneel. De meeste gebruikers bezoeken in Second Life spannende of pikante gelegenheden als casino's, stripclubs en bordelen. Die plekken zitten bomvol. Maar serieuze bedrijfslocaties blijven dus leeg.

---

De hype lijkt dus doorgeprikt. Voor mezelf had ik ook al een mening over second life in deze log gepost (19 maart), min of meer vergelijkbaar met het laatste deel de bovenstaande tekst.
Ik heb er nooit rondgekeken. Je kunt er niet anoniem even rondkijken, en daarmee was mijn trek reeds over.
Die registratie is dan wel gratis, maar je geeft toch al veel prijs zonder dat je er iets voor krijgt.

Virtuele 3D werelden zijn absoluut een blijvertje op internet, maar je moet er geen pretenties zoals van Second Life aan knoppen.
Bovendien moet je er zonder registratie in kunnen. Zelfs dan ben je nog niet anoniem.
Het wordt dan voor bedrijven ook aantrekkelijker om er een toko in te richten en hun producten zo aan te prijzen.