Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Snelle trein verovert Spaanse reizigersmarkt
BARCELONA - Een revolutie binnen het reizigersvervoer wordt de AVE al genoemd. De Spaanse hogesnelheidslijn (Alta Velocidad), tevens het Spaanse woord voor vogel, is binnen de kortste keren de grootste concurrent geworden van die andere vogel, het vliegtuig.

Sinds een jaar geleden de snelle trein Madrid en Barcelona aan elkaar koppelde, kunnen de achttien miljoen reizigers die jaarlijks tussen de twee grootste steden van Spanje op en neer pendelen kiezen tussen vliegtuig en spoor. Vroeger was die keuze snel gemaakt, want het vliegtuig legde de afstand van 630 kilometer in vijftig minuten af. Daar ging je niet zes uur voor in de trein zitten.

Nu de AVE die tijd heeft teruggebracht tot minder dan drie uur, kiezen steeds meer passagiers voor luxe, (been)ruimte en vooral lekker kunnen werken en bellen met een kopje koffie.

In het eerste jaar van de hogesnelheidstrein heeft de drukste luchtbrug ter wereld een flinke aderlating ondergaan. In januari waren er ruim 47 procent minder vliegpassagiers dan een jaar geleden. De economische crisis speelt ook een rol, maar het ministerie van Verkeer calculeert dat de AVE 45 procent van de reizigersmarkt heeft veroverd.

De Spanjaarden willen hun AVE dolgraag aansluiten op het Europese hsl-net. In 2012 liggen de rails onder de Pyreneeën door en dan is het aan de Fransen om de fakkel over te nemen voor aansluitingen met Lyon, Marseille en Toulouse. Als het aan de Spanjaarden ligt, kan men over een jaar of vijf van Amsterdam naar de Costa del Sol sporen. Mits de Nederlandse hsl tegen die tijd eindelijk in gebruik is genomen.

---

Helaas wordt het allemaal in 'oude' rail techniek uitgevoerd. Helaas, ook al is dat in de realiteit van vandaag de dag waarschijnlijk niet anders mogelijk, een bestaande techniek onttroon je niet met argumenten alleen.
De bestaande spoor- en vlieg maatschappijen zijn m.i. de belangrijkste weerstands factoren bij het plannen en realiseren van geheel nieuwe vervoerstechniek.

Het kan bijna niet anders dan dat deze nieuwe hogesnelheidstrajecten vervroegd afgeschreven zullen moeten worden. De verslijpvrije magneetzweeftechniek is reeds enkele jaren technisch rijp voor gebruik, het wachten is alleen nog op voldoende durf en/of noodzaak om het toe te passen.

Zoals de Spaanse AVE 45 procent van het binnenlandse vliegverkeer kan veroveren zal een hogesnelheidslijn op basis van magneetzweeftechniek meer dan hetzelfde kunnen doen op Europese schaal.
Misschien dat de Europese commissie nog wel eens de motor achter deze techniek gaat zijn.