Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
meevaller Betuwelijn
DEN HAAG - De aanleg van de Betuwelijn pakt iets goedkoper uit dan tot nog toe begroot.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat
is 11 miljoen goedkoper uit dankzij meevallende bouwkosten, meldde de bewindsvrouw vrijdag aan de Tweede Kamer.

Het is de vijfde keer dat Peijs een meevaller kan inboeken voor de goederenspoorlijn
die Rotterdam met Duitsland verbindt. De bouw van het 160 kilometer lange spoortraject
kost op basis van de laatste raming ruim 4,6 miljard euro.

Midden jaren '90 reserveerde het Rijk nog ruim 8,2 miljard gulden (3,7 miljard euro)
voor het project. De Tweede Kamer werd in 2002 onaangenaam verrast door de toenmalige
Verkeersminister De Boer (LPF) die een 'risicoreservering' van 985 miljoen euro op zijn begroting opvoerde voor tegenvallers bij de bouw van de Betuwelijn en HSL-Zuid.
De enorme kostenoverschrijdingen bij de aanleg van de spoorverbindingen leidden later
tot het instellen van een parlementaire enquĂȘtecommissie.

-------------

Eerlijk gezegd vindt ik de kostenoverschrijding relatief gezien niet te groot.
Een project zoals de Betuwelijn is gezien de aard er van al geen sinecure, de looptijd
er van maakt het niet gemakkelijker om een kosten vroeg en correct in te schatten.
En volgens mij zijn een groot deel van de overschrijdingen te danken aan naieviteit van
ambenaren en politici.
Ik neem aan dat, als in de loop van 2007 het treinbedrijf eenmaal in gang gezet zal zijn,
er in meer positieve zin over de Betuwelijn geschreven gaat worden.

Op de foto de Betuwelijn nabij Geldermalsen in 2005 op de plaats waar de noord en zuid boog aansluiten. Links op de foto de A15. De bovenleiding is nog niet aanwezig.
Duidelijk wel het geluidscherm, rechts op de foto.
Er is tot dusver geen spoorlijn gemaakt met zoveel geluid afschermende maatregelen, dat zal aanvankelijk helemaal niet in de kostenramingen opgenomen zijn geweest.