Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Minder files door weginspecteurs op de motor
ROTTERDAM - Iedere minuut die een weginspecteur van Rijkswaterstaat eerder op de plaats van het ongeval is, scheelt drie minuten file aan de achterkant. Rijkswaterstaat wil daarom in het komende anderhalf jaar veel vaker motoren inzetten om ongevallen op snelwegen tijdens de spits af te handelen. Rijkswaterstaat Zuid-Holland deed een succesvolle proef, die nu landelijke navolging krijgt.

Doordat inspecteurs op de motor sneller aanwezig zijn op de plaats van het ongeval dan collega's in auto's, lossen files achter het ongeluk in veel gevallen sneller op. De motoren hebben vooral voordeel tijdens de spits, omdat zij niet achter aan hoeven te sluiten, maar tussen de auto's door kunnen rijden. Ook op wegen waar geen vluchtstrook is of spitsstroken zijn, hebben de motoren een duidelijk voordeel. „Tien minuten eerder ter plaatse, betekent achteraan de file een half uur minder lang wachten”, aldus Sjef Verboekend, teamleider van de weginspecteurs.

Rijkswaterstaat liet onderzoeken of inspecteurs op de motor ook daadwerkelijk sneller zijn. Een onafhankelijk bureau concludeerde naar aanleiding van de pilot in Zuid-Holland en Utrecht dat met inspecteurs op de motor de doorstroming verbetert. Overigens is de tijdwinst buiten de spits minimaal en de motoren bewijzen vooral hun waarde bij minder grote incidenten waarbij geen gewonden zijn gevallen. De tweewielers kunnen de auto's niet vervangen; ze zijn puur bedoeld om de eerste veiligheid en doorstroming te garanderen na een ongeval.

In de wegenruit rond Rotterdam rijden momenteel acht weginspecteurs op vier motoren. Ook in de regio Utrecht wordt gebruik gemaakt van een motor. In de komende anderhalf jaar moeten door heel Nederland circa 35 motoren worden ingezet, vooral op plekken waar drukte valt te verwachten. Dat is bij de grootste steden Amsterdam en Rotterdam, maar ook bij Arnhem, Nijmegen en op plaatsen waar evenementen worden gehouden. Daarvoor moet Rijkswaterstaat nog wel honderd inspecteurs opleiden.

---

Hiermee wordt ook het belang van de vluchtstrook nog eens in beeld gebracht, onbegrijpelijk dat ze die offeren door deze als spitsstrook in te zetten.

Dat je zoiets voor een korte tijd gedoogd is wat anders dan dat je het structureel doet. En dat laatste is in Nederland het geval: veel autowegen zijn dus gewoon een strook te smal om het huidige verkeersaanbod te kunnen verwerken.