Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
RFID, we hebben nog wat te verwachten
Twee jaar geleden schreef ik:

RFID's technologie staat op het punt om op grote schaal ingevoerd te
worden.
Naar mijn inzicht zal de invoering er van zeer grote invloed hebben
op onze handel en wandel in ons leven. Het zal de wereld ook delen in
een RFID wereld en een non-RFID wereld.
De RFID techniek maakt het namelijk mogelijk om letterlijk alles van
een ID tag te voorzien zonder dat je dat behoeft te zien of te
bemerken. Het bevragen van zo'n RFID tag gaat al even ongemerkt en
wellicht ongevraagd.
Een slimme codering, computers en wereldwijde communicatie doen de
rest.
In een RFID omgeving zul je nergens, maar dan ook nergens, meer
anoniem kunnen zijn.

Vandaag, 5 februari 2007, zag ik een documentaire film beteffende
RFID welke uitgezonden werd via Arte.
De situaties werden gespeeld als zijnde in het jaar 2011.
In de film werd eigenlijk alleen het positieve effect op kosten en
mogelijkheden uitgebreid ten tonele gevoerd. De eventueel nadelige
kant kreeg duidelijk minder aandacht.
De mobiele telefoon, uiteraard voorzien van RFID, had een belangrijke
rol in de film. De OV chipkaart is zo bezien op voorhand waardeloos,
want met je handy kun je tegen die tijd alles betalen.

In juni 2006 schreef ik dit nog over RFID:

Het is misschien wel het eerste data aquisitie element dat onderdeel
is van een wereldwijd systeem waarvan de werking en het gebruik niet
op centraal niveau is te beheersen, velen zullen het zelfs ontkennen.
Het zal duidelijk zijn dat zoiets verstrekkende konsekwenties zal
hebben: eindelijk hebben (multi nationale) bedrijven een domein waar
zelfs geen overheid de wet kan voorschrijven.

Of het een zegen of een vloek zal worden is niet zomaar te zeggen.
Ik denk overigens dat het voornamelijk de bedrijven zijn die
transparant worden. Niet zozeer voor de klanten, maar voor fiscus en
concurrent.
Wat klanten betreft: die zijn allang met zijn hele hebben en houden
bekend vanwege klantenkaart, airmiles en geld terug acties.
Een RFID tag meer of minder maakt de data aquisitie alleen maar
goedkoper.