Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Groot deel treinen Utrecht rijdt weer
UTRECHT – Het treinverkeer in en rond Utrecht is zaterdagmiddag weer op gang gekomen. Vanaf drie uur gingen de eerste treinen weer rijden. Door een brand vrijdag aan het eind van de middag in de verkeersleidingspost van ProRail was dat lange tijd niet mogelijk.

Reizigers hadden de hele zaterdag met ''langere’’ reistijd te kampen. Tot hoeveel tijd de vertraging kon oplopen, kon een woordvoerder van de NS niet zeggen. ProRail verwacht dat de treinen zondag weer volgens de normale dienstregeling rijden.

Vrijdagavond was door de brand de stroomtoevoer naar de bediening van seinen en wissels afgesloten. Medewerkers van ProRail konden vanaf vrijdagavond elf uur weer het gebouw weer in om de vitale systemen te herstellen. Voordat het systeem weer voorzichtig kon worden opgestart, werden testritten uitgevoerd.

---

Regelmatig hoor je dat er geen backup van het verkeersleidingsysteem zou zijn. Dat is wellicht ook zo, maar misschien is een integrale backup, alle functies van dat systeem kan overnemen, ook helemaal niet mogelijk.
Het systeem bestaat uit in grote lijnen uit twee domeinen die samen 'het systeem'zijn.

- Het treinbeheerssysteem, dit het logische domein voor de aansturing van de seinen en wissels.
Het bestaat grotendeels uit computers met speciaal voor het treinbedrijf geschreven software en de beeldschermen voor het bedienendpersoneel.

- Het energiebeheersysteem, dit omvat systemen voor de levering van de benodigde energie om de treinen te laten rijden en de energie die nodig is voor de werking van de seinen, wissels en overwegen. Veel voorzieningen zijn hier dubbel uitgevoerd en omvatten ook UPS apparatuur.
Voor dit energiebeheersysteem is een separaat logisch beheersdomein gemaakt.

Ik ben vanwege mijn werk destijds vaker in verkeerleidingsposten en de bijbehorende technische ruimten geweest.
Dat zo'n relatief onbeduidend brandje zulke grote gevolgen had voor de treinenloop heeft m.i. als oorzaak dat er teveel apparatuur bijelkaar in één ruimte staat, dan wel dat de brandscheiding tussen de ruimten onvoldoende is gewaarborgt.

Een integrale backup kan dan misschien niet, een betere compartimentering van de diverse installatie delen kan wel de impact van een calamiteit op het totaal van de systemen beperken.