Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Onbemande shuttles tegen files op A15
ROTTERDAM - Futuristische, onbemande shuttles die op een monorail door de haven van Rotterdam rijden kunnen een oplossing zijn voor het dagelijkse verkeersinfarct op de rijksweg A15, de 'aorta van de haven'. Dat stellen onderzoekers van de TU Delft, die momenteel de haalbaarheid van deze nieuwste vorm van openbaar vervoer voor het Rotterdamse havengebied onderzoeken.

De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met het Havenbedrijf en de Stadsregio Rotterdam. Volgens prof. dr. Henk van Zuylen, hoogleraar dynamisch verkeersmanagement aan de TU Delft, biedt het zogeheten Personal Rapid Transit-systeem, dat dit najaar in bedrijf zal worden genomen op de Londense luchthaven Heathrow, ook kansen voor de Rotterdamse haven. 'Dat gebied is wat openbaar vervoer betreft nog een braakliggend terrein. Er zijn wel wat ov-aansluitingen, maar die bedienen lang niet de gehele haven', legt hij uit.

Bovendien heeft het 'taxisysteem' zelfs vele voordelen, aldus Van Zuylen. 'De elektrische karretjes zijn veilig, milieuvriendelijk, snel en altijd beschikbaar. En dat 24 uur per dag, zeven dagen in de week.'

Idee is dat passagiers bij een shuttlestation hun plaats van bestemming opgeven. Binnen twee minuten komt er een karretje voorrijden, dat plaats biedt aan vier personen en dat automatisch zijn weg vindt naar de opgegeven locatie.

---

Het systeem zoals hierboven geschetst zal ook maar op beperkte schaal goed functioneren. Wil het succesvol zijn moet er de mogelijkheid zijn om met eigen voertuigen gebruik te kunnen maken van de infrastruktuur.

Er zal echter nog heel wat water naar de zee stromen voor dat het zover is: je maakt er bijvoorbeeld de hele huidige taxi branche mee overbodig...

Het is niet alleen een politiek/economische kwestie, ook technisch zijn er nog genoeg hobbels te bedenken. Zo is de auto industrie ook bezig met de ontwikkeling van autonoom rijdende auto's. Het lijkt verspilling van middelen en mogelijkheden als er twee verschillende infrastructuren voor autonome voertuigen wordt bedacht en naast elkaar wordt aangelegd.