Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Megaplan van NS
De Nederlandse Spoorwegen willen de komende jaren langs autosnelwegen enorme transferia bouwen om het reizigersgemak te vergroten.

Wat een onzin zeg...

In de eerste plaats bestaat er al jaren niet meer zoiets als 'de NS'.
Het oude spoorbedrijf NS is jaren geleden gesplitst in diverse bedrijven. Het meeste (belasting) geld gaat om bij Prorail, de railinfrabeheerder uit de oude NS boedel. Je praat daar al gauw over meer dan een miljard euro per jaar.
Datgene wat zich nu NS noemt is financieel gezien een onbeduidende partij, die waarschijnlijk alleen winst kan maken als Prorail het gebruik van de infra onder de kostprijs aanbiedt.

Die transferia met een aantal van de genoemde faciliteiten moeten er volgens mij wel komen, maar niet bij en in samenhang met 'NS' stations en ook alleen die faciliteiten die met name ook 's avonds hun diensten aanbieden. Supermarkten behoren daar wat mij betreft zeker niet bij.
Zeker niet de minst belangrijke voorwaarde is wel dat die transferia zonder hindernissen vanaf de autowegen bereikbaar zijn en dat voldoende goed is opgenomen in de routes van het lokale openbaarvervoer terplaatse.
Dus geen lullig stadsbussen vervoer maar tram en metro verbindingen. En 24 uur van de dag beschikbaar bij de wat grotere steden.

'NS' moet afgebouwd worden tot het semi-staatsbedrijf die het was en alleen op de hoofdlijnen actief blijven. Het overige openbaarvervoer moet geregeld gaan worden door provincies en gemeenten.
Op die manier kan de openbaarvervoer behoefte per regio anders gerealiseerd zijn.