Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Nederlands verkeer bij veiligste van Europa
BRUSSEL - Het Nederlandse verkeer behoort tot de veiligste van Europa. In weinig andere landen valt zo'n laag aantal verkeersdoden per inwoner als in Nederland.
Dat blijkt uit een overzicht van de Europese raad voor veilig verkeer ETSC maandag. Alleen in Malta, Zweden en Engeland vielen vorig jaar nog minder verkeersdoden per inwoner dan ons land.

In Nederland vielen circa 45 doden op de weg per miljoen inwoners, terwijl het EU-gemiddelde dat op 79 ligt. Litouwen is het allergevaarlijkste verkeersland van Europa, met zo'n honderdvijftig doden op de weg per miljoen inwoners: ruim drie keer meer dan in Nederland.


In bijna alle EU-landen is het aantal verkeersdoden vorig jaar gedaald. Het aantal zakte naar 39.000 personen: ruim 8 procent minder dan het jaar ervoor. De daling komt volgens de verkeersraad ETSC zowel door veiliger wegen als door de recessie: daardoor zijn iets minder auto's en vrachtwagens op de weg.
Nederland bleef met een daling van 5 procent naar 750 doden onder het EU-gemiddelde over vorig jaar, maar scoort dus al redelijk goed.

De daling gaat de verkeersraad ETSC echter niet hard genoeg. De EU-landen hadden zich ten doel gesteld om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2001 en 2010. Met dat doel gaat het niet goed, waarschuwt de ETSC.

Nederland gaat het doel waarschijnlijk niet halen, aldus ETSC. De raad telt voor Nederland vooralsnog een daling van 31 procent in plaats van de benodigde 50 procent. Daarmee komt ons land nog altijd op een tiende plaats van de dertig onderzochte landen.

---

Dat is waar ze op letten: het procentuele verschil. Dat het in absolute zin in Nederland nauwelijks nog veiliger te maken is ontgaat velen. Ja, geheel afzien van autoverkeer...

Natuurlijk moeten we blijven ijveren voor veiligheid, maar wel met verstand en niet reageren op de kennelijke paniek van de ETSC.
Een goed ding zou zijn het grote aantal 30 km zones af te schaffen en meer handhaving binnen de bebouwde kom te realiseren.
Een vorm van handhaving zou het plaatsen van camera's bij zebrapaden kunnen zijn, want daar gebeuren soms redelijk dramatische ongelukken.
Ook zou daarbij de vanouds bekende middenstreep weer terug moeten komen: wie over die streep heen gaat verliest zijn recht op voorrang.
Al dat gekleurde asfalt kost wel extra geld, maar levert m.i. niets op v.w.b. veiligheid.