Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Verklaring erkenning van God als schepper
VAASSEN – Ruim honderd christelijke opiniemakers en betrokken bij de discussie over schepping of evolutie hebben dinsdag het verzoek gekregen een verklaring te ondertekenen waarin zij God erkennen als schepper en waarin zij uitspreken de verdeeldheid onder christenen over de kwestie schepping-evolutie te betreuren.
De verklaring is een initiatief van natuurkundige Cees Dekker, uitgever Henk Medema en Cors Visser van ForumC, een instituut dat zich bezighoudt met vragen op het vlak van geloof en wetenschap.


---

Tsja, na scheppings brochure nu dit. Het betekent m.i. dat de paniek in het christelijke kamp groter is dan men zal willen toegeven.
Hieronder de tekst van de verklaring:

EEN VERKLARING VAN GEZAMENLIJK GELOOF IN GOD ALS SCHEPPER

(1) Wij geloven in God de almachtige Vader, de Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen. Wij geloven in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, door Wie alles geschapen is. En wij geloven in de Heilige Geest die levend maakt.

(2) Wij geloven dat de drie-enige God Zich heeft geopenbaard in de Bijbel (zijn heilig, geloofwaardig en betrouwbaar Woord) en in de natuur (zijn schepping), en wij houden deze dubbele openbaring voor absoluut betrouwbaar.

(3) De tekst van Genesis en de andere Bijbelgedeelten over Gods scheppingswerk zijn een essentieel en onmisbaar onderdeel van Gods Woord waarin ons fundamentele zaken worden geleerd over Gods scheppingswerk, het wezen van God, de mens, de wereld, en over hoe deze zich tot elkaar verhouden.

(4) Wij zien wetenschap, het onderzoek van de natuur en de cultuur, als een heel waardevolle activiteit die ons allerlei kennis verschaft over Gods schepping en ons opnieuw bepaalt bij Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid.

(5) Wij allen geloven zonder voorbehoud dat God alles heeft geschapen. Hoewel wij tot ons verdriet opnieuw constateren dat wij als christenen van mening verschillen over hóe Hij dat heeft gedaan, erkennen wij elkaar van harte als broeders en zusters in Christus.

(6) We betreuren dat een beeld van diepe verdeeldheid is ontstaan, terwijl wij een diepe verbondenheid kennen in ons gezamenlijk geloof in de Schepper. Wij verlangen naar vruchtbare en openhartige onderlinge gesprekken over wat we mogen leren uit Gods Woord en uit de door God geschapen natuur, en hoe we beide mogen lezen.

---

Van alle genoemde punten valt (2 en 3) nog wel het meeste op, de bijbel is aantoonbaar een door mensen bijelkaar gesprokkelde verzameling teksten. Je hoeft nog niet eens op het Genesis verhaal te wijzen, vele andere teksten tonen dat aan. Teksten die duidelijk geschreven zijn vanuit het primitieve menselijk perspectief van vele eeuwen geleden.

De wetenschappelijke basis van vandaag de dag is totaal niet te verenigen met het absolute geloof in een almachtige God als schepper van het hele al.

Ik ben benieuwd hoeveel van de 108 aangeschreven personen ook echt zal onderschrijven.
Mijn inschatting is dat dit initiatief, net zoals de scheppingsbrochure, relatief geruisloos de geschiedenis in gaat.