Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
'Grenzen aan verkeerslawaai'
DEN HAAG - De geluidsoverlast die het groeiende verkeer veroorzaakt, moet aan banden gelegd worden. Milieuminister Jacqueline Cramer introduceert daarom geluidsplafonds langs rijkswegen en hoofdspoorwegen. Eén miljoen huizen worden zo beter beschermd tegen de herrie.
De ministerraad gaat vrijdag hoogstwaarschijnlijk akkoord met dit voorstel van Cramer, bevestigen welingelichte bronnen in Den Haag.
Wegbeheerders zijn daardoor gedwongen tot het nemen van maatregelen als het geluidsniveau uitkomt boven de 65 decibel langs rijkswegen en boven de 70 decibel langs hoofdspoorwegen. Concreet komt dat neer op ongeveer op 3 miljoen auto's of 30.000 treinen.

De overlast kan met stil asfalt en geluidsschermen worden aangepakt en als dat niet helpt door het isoleren van woningen. In eerste instantie verwacht Cramer veel heil van stillere banden en motoren.
Mede door de toename van het verkeer in de afgelopen 25 jaar is de geluidsbelasting op veel plaatsen te groot. De huidige regels volstaan niet meer: ze slaan vooral op de beginsituatie bij de aanleg van weg of spoorlijn.
Meetnet
Het is de bedoeling om op basis van de nieuwe 'geluidsproductieplafonds' de komende tien jaar de zwaarst getroffen woonplekken aan te pakken. Er komt een meetnet en verder moet er elke vijf jaar voor wegen en sporen een geluidsbelastingkaart komen.

---

Dat gaat betekenen dat bijvoorbeeld bij een stuk van de A6 bij Emmeloord een geluidsscherm geplaatst moet worden. De strook bos die nu langs de A6 staat is te smal om genoeg demping te kunnen geven.

Echt mooi is het niet, maar een 'harde' afscherming zo dicht mogelijk langs de A6 zou het meest effectief zijn.
Overigens is ook een harde afscherming mooi genoeg te maken, dat heeft alleen met geld te maken want het zal duurder zijn.
Daarbij komt dat zo'n afscherming niet in één keer gemaakt behoeft te worden, je kunt het gemakkelijk over meerdere jaren uitsmeren.
Behalve dat het begrotingstechnisch gemakkelijker past, kun je ook gemakkelijker zaken doen met kleinere aannemers uit de regio.