Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Muziekverkoop anders
Radiohead, een Britse popgroep met wereldwijd een grote schare fans, heeft de verkoop van muziek de afgelopen maand mogelijk een cruciale wending gegeven. De band verkocht zijn nieuwste album alleen via het web en tegen elke prijs, dus ook voor niets. Deskundigen zijn in verwarring of dit het einde van de traditionele platenmaatschappij inluidt.

Vanaf begin oktober mocht iedereen ’In Rainbows’ downloaden vanaf de site van Radiohead zelf. Dat kon desgewenst dus gratis, maar men kon er ook een zelf te bepalen bedrag voor naar de band overmaken.

Beide gebeurde, en afgaande op de eerste berichten ook massaal. Na een week wisten muzieksites te melden dat het album al 1,2 miljoen keer zou zijn gedownload, tegen een gemiddelde prijs van omgerekend acht dollar (5,50 euro). Dat zou een enorm succes zijn. Van de vorige drie albums van Radiohead werden via de traditionele kanalen in de eerste week gemiddeld 250.000 stuks verkocht. Maar inmiddels wordt aan die cijfers getwijfeld.

Als 62 procent van de downloaders niet wenst te betalen voor een topband, is het experiment mislukt, concluderen sommige specialisten. Anderen daarentegen maken een andere rekensom. Zelfs als de lage inschatting van comScore zou kloppen, heeft Radiohead ongeveer 2,5 miljoen dollar overgehouden aan in totaal 1,2 miljoen ’verkochte’ albums.

Die 1,2 miljoen is een mooi aantal, en de 2,5 miljoen dollar voor Radiohead is meer dan de band zou hebben verdiend wanneer het album 1,2 miljoen keer als cd in de winkel of bijvoorbeeld via iTunes zou zijn verkocht. Aan die verkoop houdt de band ongeveer 1,50 dollar per exemplaar over. Het album zou dan bovendien duurder zijn geweest en dus waarschijnlijk veel minder zijn verkocht.

Gevreesd wordt nu dat meer grote bands hun muziek zelf gaan verkopen. Dat zou muziekmaatschappijen heel veel inkomsten schelen. Daardoor zullen ze geen geld meer hebben om te investeren in het promoten van de volgende topband.

----
Het is een misvatting om te denken dat het expirement is mislukt omdat 62% van de downloaders niet wenst te betalen.
het zal me niet verbazen als de muziekwereld op grote schaal overgaat op deze manier van muziek verkopen.
Het lijkt een beetje op een veiling. Voor de muziek zou het goed zijn, want alleen wat goed genoeg is zal goed verkocht worden.
En dan nog zullen veel albums minder opbrengen dan één euro per download: veel muziek is nu veel te duur
De huidige muziekmaatschappijen zullen veel meer promotie firma's worden in opdracht van de bands dan dat een band onder contract zal werken.