Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Consumentenbond wil 'Bel-niet-aan register'
DEN HAAG (AFN) - De Consumentenbond pleit in navolging van het Bel-me-niet register nu voor een Bel-niet-aan register. Volgens de bond leeft het idee dat bedrijven gegevens uit het Bel-me-niet register gebruiken om bij mensen langs de deuren te gaan. ,,We kunnen het niet aantonen, maar het lijkt erop'', aldus een woordvoerder maandag.

,,Hoe dan ook kan een register waarin mensen kunnen laten opnemen dat zij geen verkopers aan de deur willen geen kwaad'', stelt de bond. Het nieuwe register zou kunnen worden uitgebreid met een sticker op de deur die verkopers laat weten dat zij niet welkom zijn.

Verder pleit de bond ook voor aanscherping van de colportagewet. ,,Zo willen wij dat de bedenktijd voor de consument verlengd wordt van de huidige acht naar veertien dagen om terug te komen op een aankoop.''

Tenslotte wil de Consumentenbond dat verkoop van producten in winkelstraten en winkelgebieden, zoals krantenabonnementen, aan banden wordt gelegd. ,,Dat vinden mensen irritant.''

---

Het pamperen gaat verder...

Je kunt wel overal een register voor maken, iedere keer zal blijken dat bedrijven weer andere manieren vinden om hun waren irritant aan de man of vrouw te brengen.

Het zou beter zijn de mensen te leren hoe ze hier mee om moeten gaan. Want het is hoe dan ook zo, als je een paar keer gezegd hebt dat je geen belangstelling voor het product heb, zelfs een colporteur als mens moet beseffen dat hij of zij niet langer moet aandringen. Het kan dan al gauw als stalken uitgelegd worden.
Ook de verlenging van de afkoel periode van 8 dagen naar 14 dagen is niet nodig.