Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Automobilist sneller langs files geloodst
EINDHOVEN - Automobilisten krijgen vanaf vandaag sneller en betere informatie over de situatie op de Nederlandse wegen.

Alle gegevens over files, werkzaamheden en omleidingen worden verzameld in een databank waarvan navigatiesystemen en verkeerscentrales gebruikmaken.

Met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) kan het verkeer tijdens de spits of bij incidenten of evenementen beter doorstromen. Dat bevordert bovendien de luchtkwaliteit op drukke knooppunten, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

In de databank, die minister Camiel Eurlings vandaag opent, zijn de informatiesystemen van gemeenten, regio’s, provincies en Rijkswaterstaat aan elkaar gekoppeld. Er is nu informatie beschikbaar over ruim 5500 kilometer snelwegen, provinciale wegen en grote doorgaande wegen.

De verkeerscentrales kunnen met de gegevens spitsstroken, verkeerslichten en matrixborden boven de weg efficiënter inzetten of adviesroutes voorleggen via digitale bermborden. Rijkswaterstaat kan wegwerkzaamheden beter plannen.

De verkeersinformatiediensten (ANWB en VID) en navigatiesystemen krijgen de gegevens direct uit de databank. Zij voorzien weggebruikers tijdens hun reis van de meest actuele informatie.

Het systeem zal in de komende jaren worden uitgebreid, onder meer met eenzelfde databank voor het openbaar vervoer. Daarnaast wil het ministerie een landelijk informatiesysteem voor parkeren en fietsroutes (parkeerplaatsen, stallingen, tarieven en openingstijden).

In 2015 zou er dan een super-routeplanner beschikbaar moeten zijn, een koppeling van Nationale Databank Wegverkeersgegevens en de reisplanners van de NS en OV9292. Reizigers kunnen daarmee dan zelf de optimale combinatie van auto, fiets en openbaar vervoer kiezen.

---

Wat er niet in dit bericht staat, maar wat wel op de radio werd gezegd, is het gebruik van een nummerbord volgsysteem.
Daarmee kun je de vordering van een voertuig volgen om de praktische reistijd op een weggedeelte te bepalen.
Op zich niets mis mee, maar het staat waarschijnlijk wel haaks op de privacy wetgeving.
Want het moet een koud kunstje zijn om zo'n systeem voor opsporing/volgen van voertuigen te gebruiken.

Dat er reeds in 2015 een super-routeplanner beschikbaar kan zijn lijkt me wishfull thinking. Niet alleen vanwege de privacy aspecten bij het verzamelen van de data, maar vooral ook door de (software)ontwikkeling van zo'n systeem. Het verleden heeft laten zien dat software ontwikkeling zeer veel langer duurt dan men aanvankelijk denkt.

Het is ook maar de vraag of de voertuig informatie systemen, in ontwikkeling bij diverse autofabrikanten, toegang krijgen tot de Nationale Databank Wegverkeersgegevens.
Ik acht het niet uitgesloten dat de autofabrikanten een eigen systeem zullen opzetten.