Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Kamer kraakt Peijs bij afscheidsdebat
DEN HAAG - In haar laatste debat met de Tweede Kamer waren er
woensdag geen complimenten voor minister Karla Peijs van Verkeer en
Waterstaat. Fractiespecialisten van onder meer haar eigen CDA
leverden harde kritiek wegens nieuwe problemen met de aanleg van de
hogesnelheidslijn HSL-Zuid.

Betuwelijn in 2008 onbeperkt bruikbaar'

DEN HAAG - Vanaf januari 2008 zal de Betuwegoederenspoorlijn volop
gebruikt kunnen worden voor gevaarlijke stoffen. Het voorziene
beperkte gebruik door een tekort aan bluswater bij vorst of droogte
zal dan verleden tijd zijn, verzekerde minister Karla Peijs (Verkeer)
woensdag in een overleg in de Tweede Kamer.
Onduidelijk bleef echter wanneer de lijn in gebruik kan worden
genomen. De eerste treinen zouden oorspronkelijk in januari over de
lijn rijden, maar in december werd bekend dat dat op zijn vroegst
april wordt.
-----
Dat zijn twee voorbeelden van Haags onvermogen.
Het wordt inmiddels steeds duidelijker dat de kostenoverschrijdingen
voor een heel groot deel zijn oorzaak vindt in Haagse onbekendheid
met de aannemerij en zijn mores.
Ambtenaren denken te vaak dat als je een bordje '50' neer zet, dat
iedereen vanzelf '50' gaat rijden. Maar zo werkt dat dus niet.
Aannemers zijn net als kinderen: zo gauw ze merken dat er geen
controle is het bal in huis.

Laten we nu maar gauw het onbenullen circus met een paar duizend man
verkleinen, dan besparen we in elk geval dat. Het drama HSL-zuid
kunnen we toch al niet meer veranderen.
De Betuwelijn vindt ik een iets kleiner drama, er is tenminste
maatschappelijk nut te verwachten van die lijn: transport per spoor
is minder milieu belastend dan het vervoer over de weg. Ook daar
echter heeft de haagse politiek voor onnodige kosten verhogingen
gezorgd.

Laten we de provincie Zeeland maar condoleren.